De verkoop van voeding en aanverwante producten per e-commerce in België is nog maar marginaal, maar daar komt snel verandering in. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar was de omzet van deze productencategorie slechts 61 miljoen euro, want overeenkomt met 1% van de totale omzet. “De groei is zo sterk, dat het mij niet verwondert dat we tegen het einde van het jaar aan 5% zullen zitten,” aldus Inge Zeeuws, research director bij GfK Belgium, in een gesprek met Gondola.

Zeeuws analyseerde de resultaten van de BeCommerce Market Monitor voor het eerste kwartaal van dit jaar tijdens de BeCommerce Logistics Summit in Genk eerder deze week. Zoals eerder door Gondola gemeld, werd tijdens het eerste kwartaal van dit jaar bijna 2,3 miljard euro online uitgegeven in België (+ 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar). De online aankopen vertegenwoordigen 16% van de totale bestedingen, terwijl dit tijdens het eerste kwartaal van 2015 nog maar 14% was. De uitgaven aan diensten (vliegtuigtickets en hotelboekingen, vakantie- arrangementen en tickets voor events), maken nog zeer duidelijk de Top 3 uit en vertegenwoordigen nog steeds meer dan 50% van de online-omzet. De bestedingen aan producten staan echter in de lift, met kleding, media, home & garden, schoenen, en dergelijke voorop.

Voor het eerst de cijfers

Voor het eerst werden de cijfers voor de ‘food & nearfood’ bekend gemaakt. In die categorie zitten niet alleen voedingsproducten, maar ook items als aluminiumfolie, koffiezakken, en dergelijke. Wat meestal in de supermarktenkar ligt, zeg maar. 

Een jaar geleden vertegenwoordigden de online bestedingen 22 miljoen euro of slechts 0,4% van de totale bestedingen, maar tijdens het eerste kwartaal was dat met 179% gegroeid tot 61 % of 1% van het totaal. “Opvallend was dat het aantal aankopen geklommen is van 4 naar 5,7%,” aldus Zeeuws.

 

Boodschappen

Deze cijfers worden angstvallig bekeken door de retailsector, want voor de supermarkten zou een forse groei van online-boodschappenbestellingen een disruptief effect kunnen hebben. Volgens Zeeuws staan we aan de vooravond van een zeer sterke stijging. “Eens de consument de weg gevonden heeft en zijn positieve ervaringen deelt met anderen, zal dat een opwaartse spiraal teweegbrengen. Daarom schat ik de kans groot dat tegen het einde van het jaar 5% van de omzet in de food & nearfood online wordt gerealiseerd,” zei ze aan Gondola. Wel relativeerde ze dit percentage. “Dat is nog steeds zeer klein, zeker als je dat vergelijkt met de media. In die categorie is de online omzet bijna 50% van de totale omzet.”

Eerder ophalen dan thuislevering

Of dat betekent dat steeds meer consumenten hun boodschappen thuis zullen laten leveren, betwijfelt ze. “Ik denk dat de meeste van hen hun boodschappen eerder zullen ophalen. Ze moeten immers betalen voor de thuislevering… en ze moeten thuis zijn om ze te kunnen ontvangen”, zegt ze. Dat maakt het voor initiatieven als de Nederlandse onlinesupermarkt Picnic in België moeilijk. “Men mag niet uit het oog verliezen dat – hoewel Picnic in Nederland boomt – het nog steeds een zeer lokaal gebeuren is. In België zou dat trager groeien,” aldus Zeeuws.