Welk effect hebben Corona en de inflatie op de verscategorie? Wat zijn de 5G’s van ons koopgedrag? Is Belgisch beter voor het milieu? En de downtrading van 2022… Het verscongres brengt deskundigen uit de sector samen om te discussiëren en debatteren over de toekomst van onze voeding. Een aantal experts uit de sector kwamen hun nieuwste inzichten toelichten op het Verscongres. 

Gil Dumarey, CEO van Upfresh, de voormalige Fermette Food Group, zegt: “the food system is broken. But we can fix it.” Een eerste zaak die we allemaal voorbij zien komen, is de inflatie. Na de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne is het gokken wat de derde golf met zich zal meebrengen. 7,6% van de kosten wordt geabsorbeerd door de producenten en het einde van de inflatie is nog niet in zicht... De voedingsprijzen schieten de lucht in, we kunnen ons maar beter voorbereiden. Om te beginnen door te kijken naar het grotere plaatje: het klimaat. Het eten op ons bord is voor 26% verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot wereldwijd. De helft van het bewoonbare land wordt bezet door de veestapel. Als we zien wat deze veestapel ons oplevert aan eiwitten, moeten we ons toch vragen beginnen stellen en meer aandacht besteden aan bijvoorbeeld de eiwitshift. Vandaag de dag zijn er nog steeds slagers en detailhandelaars die geen vegetarisch aanbod hebben en hun klanten op deze manier letterlijk naar de retail duwen (waar als maar vaker het shop-in-shop concept wordt toegepast). Als versplatform speelt Upfresh een belangrijke rol in onze eetgewoonten. Met hun platform willen ze slagers overhalen om ook flexitariërs tegemoet te komen.

Filip Fontaine, CEO VLAM, stelt de vraag: “Hoe kunnen we in het hoofd van de consument kijken?” We doen namelijk niet altijd wat we zeggen. Hiervoor maakt hij gebruik van de 5G’s van het koopgedrag.

  • GENIETEN: De meeste consumenten zijn niet bereid om een voedingscategorie uit te sluiten. Maar 2-3% van de bevolking is vegetariër, voornamelijk millennials. Daarnaast eet 80% van de Vlamingen graag Belgische gerechten en dit meerdere keren per week.
  • GEMAK: We koken minder vaak en minder lang. We zien een stijging binnen e-commerce, one-stop shopping, delivery (zowel maaltijdboxen als boodschappen) en verse kant-en-klare maaltijden.
  • GOEDKOOP: 75% gaat akkoord met de stelling: “Ik vind prijs belangrijk bij de aankoop van verse voeding, maar niet ten koste van een mindere kwaliteit.” Maar dit gaat niet ten koste van de producent of de landbouwer: 70% van de consumenten is bereid een hogere prijs te betalen als hij weet dat de landbouwers daarvoor een eerlijke vergoeding krijgen.
  • GEZOND: We eten minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit en drie keer zoveel vlees als aanbevolen, namelijk 111 g in plaats van 42 g per dag.
  • GEWETEN: Onze maaltijdkeuze wordt bepaald door persoonlijke redenen, het moment en de winkel zelf. Maar ook verpakking, ecologische en lokale productie, eerlijke verloning en gezondheid hebben een impact op de keuze van verse producten. De consument zoekt naar een oplossing die voldoet aan één of meerdere G’s. Het belang van de verschillende G’s hangt af van persoon tot persoon en de uiteindelijke keuze wordt ook nog beïnvloed door andere factoren (planning, budget, gelegenheid, inspiratie…).