Door de handelsoorlog tussen Verenigde Staten en China komen binnenkort heel wat spotgoedkope producten van lage kwaliteit hier op de markt. Hoera, goed nieuws? Helemaal niet, aldus Pierre-Alexandre Billiet, ceo van Gondola. Zowel voor consumenten als retailers is het slecht nieuws.

Wordt Europa de dumpingplek van Chinese rommel?
Ja
Nee

Amerikaans president Donald Trump maakte vorige week bekend dat de Verenigde Staten een importtarief van 10% zal heffen op 300 miljard dollar aan Chinese producten. De nieuwe heffing treft een breed spectrum aan consumentengoederen, van mobiele telefoons en laptops tot speelgoed en schoenen. De tarieven komen bovenop de heffing van 25% die al geldt voor 250 miljard dollar aan Chinese goederen. De gevolgen op wereldniveau zijn niet te overschatten. Zo wordt Europa de afzetmarkt bij uitstek voor de spotgoedkope Chinese producten. Met grote volumes, lage invoertaxen en een een grote koopkracht is het Europese continent een geknipte klant voor de Chinese producten, die door het overaanbod nog goedkoper zijn dan ze al zijn. Voor sommige consumenten, zeker zij die onder de armoedegrens zitten, kunnen de Chinese producten vanuit financieel oogpunt een zegen zijn, de kwaliteit  is vaak bedenkelijk. Voor retailers is het helemaal geen goed nieuws: de Chinese overproductie is een vorm van concurrentie waarmee het héél moeilijk om te gaan is. Een oneerlijke strijd.

Het is niet de enige evolutie die retailers bij ons op de proef zal stellen. Ook de zogeheten Mercosur-akkoorden, afspraken die gemaakt werden tussen Europa en zes belangrijke Zuid-Amerikaanse landen, waaronder Brazilië en Argentinië. Door die akkoorden zal Zuid-Amerikaans vlees aan een heel lage prijs – denk aan rundsvlees voor 6 euro per kilogram – kunnen geïmporteerd worden in Europa. Die spotprijzen zorgen vroeg of laat voor problemen. Niet alleen omdat Europa op die manier de dumpingmarkt van de wereld dreigt te worden, maar ook omdat er heel wat vragen zijn over de kwaliteit van de producten die ons bereiken. Kwaliteit en gezondheid boeten aan belang in, terwijl retailers verder onder druk gezet worden. Vraag is: wat kan er gedaan worden om een oplossing te vinden? Er is een oplossing mogelijk: retailers kunnen zelf het heft in handen nemen en borg staan voor de kwaliteit van de producten die ze verkopen. Zo zijn er supermarkten die kwaliteitscontroles doen voor producten die ze invoeren. Het is het juiste antwoord op de huidige evolutie: de nadruk leggen op kwaliteit en ervoor zorgen dat die kwaliteit gewaarborgd wordt.