UNIZO, Roularta en KBC hebben Storesquare boven de doopvont gehouden. Deze Vlaamse e-commerceplatform richt zich uitsluitend op plaatselijke kmo's. De achterliggende gedachte is dat lokale handelaren nauwelijks online aanwezig zijn en moeilijk met grote webshops kunnen concurreren, terwijl de groei in retail voornamelijk in online zit.

Met deze marktplaats, die zo veel mogelijk lokaal werkt, willen de drie partners een meer duurzame webhandel in de hand werken. “Vandaag vallen e-commerce en duurzaamheid niet altijd te rijmen, zeker als je bedenkt dat het gros van de online aankopen in het (verre) buitenland gebeurt”, aldus UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Er bestaan al meer marktplaatsen die zich ook op de Belgische bedrijven richten, zoals Bol.com en andere grote spelers. Zij stellen hun webshop – en vaak ook hun logistieke systemen - open voor andere handelaren. De kmo’s hebben hun webshop binnen die van hun grotere concurrenten. Ook zijn de commissies die ze bij een verkoop moeten betalen, vrij hoog.

Op Storesquare – waarin Roularta een meerderheidsaandeel heeft – kunnen in de eerste eerste plaats enkel lokale handelaars en kmo’s hun producten aanbieden.  Bij de zoekactie van een consument wordt rekening gehouden met de afstand tot de fysieke winkel van de webhandelaar (als hij er een heeft).

Producten komen dus niet langer van de andere kant van de wereld. Bovendien weet de consument exact vanwaar zijn aankoop komt. Hij kan het product in vertrouwen kopen en indien nodig kan hij vlakbij de handelaar in kwestie aanspreken,” aldus Van Eetvelt.

Aankopen herlokaliseren

Met dit initiatief wil men tevens het aankopen bij lokale webwinkels stimuleren. Vandaag koopt ruim 6 op 10 Belgen online in het buitenland aan. In onze buurlanden is dit tot de helft minder.

Het gevolg is dat jaarlijks hopen geld – jaarlijks ruim 5 miljard – naar het buitenland stroomt. Dat komt onder andere omdat het e-commerceaanbod in eigen land te beperkt is. Uit onderzoek van UNIZO blijkt dat vandaag slechts 4 op 10 ondernemers aan e-commerce doet, terwijl ruim 6 op 10 consumenten zowel online als offline hun aankopen doen,” aldus de initiatiefnemers.

 Zij stellen verder dat een gebrek aan tijd en kennis is de grootste reden waarom ondernemers geen webshop openen. Ook daar willen UNIZO, KBC en Roularta via Storesquare op inspelen.

Hoe het systeem werkt

Webshops betalen maandelijks 160 euro als ze zich bij Storesquare willen aansluiten (leden van UNIZO, Roularta- en KBC klanten betalen 135 euro). Bij een verkoop betalen ze een commissie, waarvan de grootte afhangt van de sector.

In ruil hoeft hij zich niets aan te trekken van marketing, die gebeurt door Storesquare. Ook het transport en alle logistiek neemt Storesquare voor zijn rekening. Het enige wat handelaars moeten doen, is hun producten online plaatsen, desnoods met de hulp van een service team,” stellen de partners.

Een op drie consumenten vindt dat handelaars te weinig online zijn. “Veel handelaars beschouwen e-commerce nog te veel als een bedreiging, terwijl internationaal onderzoek aantoont dat omnichannel winkelen – de mix tussen online en offline shoppen – zelfs kan leiden tot meer klanten.”

Met Storesquare hopen de initiatiefnemers de drempel voor handelaars om aan e-commerce te doen, aanzienlijk te verlagen. “Online aanwezig zijn, is namelijk de enige manier om in het huidige en toekomstige retail-landschap te overleven,” klinkt het tot slot.