De bezorging van pakjes door de webshops bedreigt de verkeersveiligheid in de woonwijken. Dat stelt de organisatie Veilig Verkeer Nederland. Zij vreest dat door de toename van de webhandel, het aan en af rijden van bestelwagens alleen maar zal toenemen.

Het was al bekend dat bestelwagens in Europa oververtegenwoordigd zijn in de ongevallenstatistieken. Zo blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor de verkeersveiligheid dat het aantal verkeersdoden bij verkeersongevallen daalt, behalve in die waarbij bestelwagens (en motorfietsen) betrokken zijn. Volgens een recent onderzoek van de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat ook bij onze noorderburen het geval. Bestelwagens hebben daar een aandeel van 12% in het totaal van alle dodelijke en ernstige verkeersongevallen. Opvallend is dat de stichting heeft vastgesteld dat de helft hiervan binnen de bebouwde kom gebeurt.

De waarschuwing van de VVN komt dan ook niet uit het ijle. “In drukke straten komen dagelijks twintig bestelwagens per dag. Als de trend zich doorzet, zijn dat er over een paar jaar vijftig. Daarbij zien we dat het aantal snelheidsovertredingen, foutparkeren en andere misstanden toenemen”, stelt VVN-woordvoerder Rob Stomphorst. Volgens hem rijden koeriersdiensten af en aan, waarbij vaak veel te hard en onoplettend wordt gereden. “De VVN heeft honderden meldingen van bezorgde bewoners over te hoge snelheden in woonwijken ontvangen,” zegt hij.

 

Actie

Omdat de e-commerce blijft groeien, zal ook het aantal bestelwagens in de woonwijken blijven groeien. “Om te voorkomen dat het een keer misgaat en er ongelukken gebeuren, roept VVN daarom bewoners van drukbezochte buurten en wijken op om in actie te komen,” aldus Stomphorst. Over welke acties het zou gaan, wordt niet vermeld.

 

Dode hoek

De vraag is echter of bestelwagens van specifiek de pakjesdiensten effectief veel ongevallen veroorzaken; en of te snel rijden en foutparkeren de meest voorkomende redenen van onveilig rijgedrag bij bestelwagens zijn. Dat lijkt niet het geval te zijn. Volgens het onderzoek van SWOV scoren twee soorten ongevallen bovengemiddeld hoog. Dit zijn de aanrijding bij achteruitrijden (geen zicht door de gesloten cabine) en de aanrijding bij het rechts afslaan (de meeste bestelwagens geen achter-zijruiten hebben, waardoor een dodehoek ontstaat).  In de sectoren bouwnijverheid (24%) en groot- en detailhandel (16%) worden de meeste ongelukken gemaakt, aldus dat Nederlands onderzoek. Ook de vorm is een boosdoener, stelde de SWOV vast. De middelzware bestelwagens (40%) en de lichte bestelwagens (32 procent) zijn het vaakst betrokken bij ongevallen. Hogere, zwaardere en rechthoekige bestelwagens veroorzaken dan weer meer schade bij slachtoffers.