Onder de invloed van onder andere de webhandel zal stadsdistributie een groeipool voor de logistiek worden. Verbruikers en bedrijven zullen anders moeten bevoorraad worden, wat op zijn beurt nieuwsoortige logistieke gebouwen zal vergen.
Dat stelt JLL in een nieuw rapport ‘The Fourth Industrial Revolution’, waarin de vastgoedgroep de grote drijfveren analyseert achter wijzigende bevoorradingsketens en de impact ervan op logistiek vastgoed in Europa in de komende 5 tot 10 jaar. Het is onder andere gebaseerd op een marktonderzoek van Transport Intelligence bij meer dan 200 retailers, industriëlen en logistiekers.
In het rapport komt duidelijk naar voren dat de stadslogistiek evolueert, onder andere onder invloed van de groei van de stedelijke bevolking. Ook in België is de trend zichtbaar: verwacht wordt dat de bevolking in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de komende 10 jaar met 8% zal aangroeien, het dubbel van de 4% groei die verwacht wordt voor het hele land. Ook het arrondissement Antwerpen zal zijn bevolking tegen 2016 naar schatting met 6% zien aangroeien.
Demografische groei
“Naast de demografische groei zijn de groeiende dichtheid van de bebouwing, de stijgende grondprijzen en de groeiende vraag naar duurzame logistiek drijfveren voor verandering. Ook het wijzigende winkellandschap, inclusief de groei van e-commerce en van retourlogistiek, zorgt voor nieuwe modellen van bevoorradingsketens”, aldus het rapport.
Hierdoor zal de vraag naar innovatieve vormen van logistiek vastgoed in en rond steden stijgen, waarbij gebouwen zowel aan duurzaamheidscriteria moeten voldoen als aan allerhande eisen van online en omnichannel verkoop.
Nieuwe faciliteiten voor “last mile delivery”
De webshoppers verwachten in toenemende mate een snelle levering. Dit zal enerzijds voor zorgen dat de logistieke platformen voor de laatste dichter bij de klant gebracht zullen worden en anderzijds dat de vraag naar afhaalpunten voor e-commerce en retourlogistiek zal groeien.
In België zijn gespecialiseerde spelers zoals Bubble Post en City Depot mooie voorbeelden van deze evolutie. Zij zijn met hun ecologische stadsdistributiesystemen aanwezig in respectievelijk 13 en 7 steden. Hiervoor gebruiken ze gebouwen van om en bij de 1000 m² vlak buiten de grote steden.
In Aziatische steden zoals Tokio, Hong Kong, Singapore of Shanghai zijn logistieke gebouwen met meerdere verdiepingen en hellingbanen reeds gekend. In Europa zijn ze onbestaand maar JLL gelooft dat in grote steden zoals Londen, waar de grondprijzen hoog liggen en de gronden schaars zijn, dit type gebouw een opportuniteit kan bieden.
Stedelijke consolidatiecentra
Deze logistieke gebouwen zullen tevens steeds vaker consolidatiecentra zijn die door verschillende gebruikers gedeeld worden. Dat betekent dat verschillende handelaars of transporteurs met leveringen in eenzelfde stad deze in het logistieke gebouw zullen afzetten en verder door één distributiefirma laten vervoeren.
Een dergelijke consolidatie is interessant omdat zo het fileleed verlicht kan worden. Het transport vanuit deze consolidatiecentra kan tevens gebeuren door minder vervuilende voertuigen, zoals fietskarren en elektrische bestelwagens.
Ze hebben daarnaast ook voordelen voor de bevoorradingsketen, zoals een goede controle van de inventaris en de snelle beschikbaarheid van producten en naverkoopdiensten, aldus het rapport.
Anders denken
Volgens Walter Goossens, Head of Logistics & Industrial Leasing Belgium bij JLL, worden de bevoorradingsketens geconfronteerd met de grootste veranderingen sinds eeuwen. ”Alle bedrijven, of ze nu groot of klein zijn, moeten anders gaan denken over de traditionele bevoorradingslogistiek om zich voor te bereiden op de toekomst, om hun kosten beter te beheersen en om klantenservice centraal te zetten in hun activiteit,” stelt hij.
Het komt erop aan om te innoveren en zo klaar te zijn voor het tijdperk van de Vierde Industriële Revolutie. “Ook in België stijgt de vraag naar gebouwen geschikt voor stadsdistributie onder druk van de wijzigende bevoorradingsketens,” sluit Goossens af.