13 november is Wereld Vriendelijkheidsdag. Een kwaliteit die zowel in de privésfeer als op de werkvloer erg wordt geapprecieerd. Nochtans, wie al te inschikkelijk is, riskeert over zich heen te laten lopen. Vriendelijk zijn betekent dus niet dat u een vloermat moet worden, u kunt best eens op een hoffelijke manier ‘nee’ zeggen zonder schade aan te richten. Tips & tricks.

Zin hebben om nee te zeggen tegen de collega’s of de baas, en uiteindelijk toch een twijfelende ja uitbrengen? Het overkomt ons allemaal weleens. U voelt zich vervolgens in een delicate situatie gedropt, bent boos op uzelf dat u hebt toegegeven en dat u die valkuil niet hebt weten te ontwijken. Bovendien wordt er nu een concreet en duidelijk resultaat van u verwacht. U hebt er dus alle baat bij om op een diplomatieke manier ook eens nee te kunnen zeggen tegen uw gesprekspartner en geen opdrachten te accepteren die niet tot uw takenpakket behoren en ten koste gaan van uw welzijn op het werk.

Nee zeggen is een van de moeilijkste dingen om te doen op het werk. We zijn immers opgevoed om plezier te doen, vriendelijk te zijn en een goede indruk te maken op anderen. Nee zeggen gaat hier tegenin. Wie nee zegt tegen zijn baas kan vrezen zijn baan te verliezen, een collega een dienst weigeren zou kunnen leiden tot een slechte werksfeer. Wees echter niet bang en vraag u elke keer weer af of het feit dat u nee zegt echt wel uw relatie met de persoon in kwestie zal schaden. U zult merken dat in de meeste gevallen het antwoord nee luidt.

Gelukkig kunt u leren nee zeggen. U zult zien dat het met een beetje oefening een pak gemakkelijker wordt.

Enkele manieren om op een hoffelijke manier nee te zeggen

  • “Ja, maar…”: Uw baas vraagt u om onmiddellijk een gecompliceerd dossier op te lossen, en tegelijkertijd vraagt een collega u om een handje toe te steken. De tip is hier om een ander tijdspad te vragen door uit te leggen dat u al een dringend werk af te maken hebt. Onderhandel een uitstel in de uitvoering van de taak die u gevraagd wordt of in andere taken die u die dag al af moet hebben, om zo niet overbelast te worden. Laat de deur op een kier. Opgelet, gebruik deze techniek enkel als u later effectief van plan bent om met deze taak aan de slag te gaan.
  • “Ik zeg liever nee dan het werk niet naar behoren te doen”: U wil uw collega wel helpen of beantwoorden aan deze dringende vraag, maar u hebt er de tijd niet voor. Leg duidelijk uit dat, rekening houdend met uw andere taken, u niet ziet hoe u die opdracht naar behoren kan vervullen. U spreekt uw belangstelling uit voor de taak die moet uitgevoerd worden, maar stelt gewoon oprecht vast dat u er de middelen niet voor hebt (tijd, budget, materiaal, competenties).
  • “Mag ik hier even over nadenken?”: Als u een onrechtstreekse vraag krijgt, voelt u zich vaak verplicht om onmiddellijk te antwoorden. Wees niet impulsief en vraag tijd om na te denken. Zo kan u op uw gemak de pro’s en contra’s afwegen, zonder onder druk te staan en beïnvloed te worden. Als u meteen ja zegt, spreekt u een engagement uit en kan u daarna nog moeilijk terug.
  • “Nee want…”: Als u een verzoek weigert, heeft u daar waarschijnlijk een goede reden voor. Wanneer u op een constructieve manier feiten aanbrengt om uw ‘nee’ te rechtvaardigen, zonder agressief te worden, is er geen enkele reden waarom deze niet aanvaard zou worden. Haal indien nodig uw werkkader aan, zodat uw gesprekspartner begrijpt wat u wel en niet kan doen in functie van uw tijd en opdracht in het bedrijf.
  • “Nee, want ik heb andere verplichtingen”: Elke werknemer heeft het recht op activiteiten na het werk, om zich bezig te houden met zijn kinderen, om vakantie te nemen… En dus om op sommige momenten niet beschikbaar te zijn. Zeg dat gewoon en houd u aan de feiten. Waken over een goede work-life balance is een manier om te tonen dat u zichzelf naar waarde schat. U zal dat ook uitstralen en er respect voor krijgen.

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier