DHL heeft in Amsterdam zijn eerste winkel geopend. DHL heeft al Parcelshops, maar die zijn ondergebracht bij andere winkels. Deze zogenaamde ‘Shipping Spot’ is een exclusieve DHL-winkel. Daar kunnen particulieren, bedrijven en winkeliers terecht voor hun internationale en nationale pakketzendingen, alsook advies. Deze opening past binnen een bredere trend in de e-commercesector.

Op ruim 1.350 andere plaatsen in het land heeft DHL al Parcelshops, maar die zijn ondergebracht bij andere winkels. De DHL Shipping Spot (tijdens weekdagen open van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdag tot 18.00 uur) is daarentegen een exclusieve winkel. Van hieruit kunnen pakketten en documenten worden verzonden, zowel internationaal als nationaal. Ook kunnen er ‘retouren’ naar aanleiding van online aankopen worden aangeboden en kan de winkel dienen als ophaalpunt voor zendingen. Tevens zijn er verpakkingsmaterialen verkrijgbaar.

Het grote verschil met de Parcelshops is dat in de Shipping Spot ook specialisten aanwezig zijn die aan consumenten en bedrijven advies kunnen geven over douaneverplichtingen, btw, invoerrechten en douanedocumenten, e.d.m. Shopmanager Henne de Jong heeft ruim 10 jaar ervaring als internationaal logistiek specialist. Voor de eerste DHL Shipping Spot in Nederland is gekozen voor de Van Baerlestraat, nabij talrijke musea, winkels en hotels. Daar vertoeven veel toeristen, zijn er veel bedrijven en wonen veel expats.

Eigen winkels

Het concept van de DHL-winkel is niet nieuw. Het Duitse pakjesbedrijf (een onderdeel van Deutsche Post) heeft al dergelijke winkels geopend in Madrid, Milaan en Valencia. Ook andere pakjes- en koerierbedrijven experimenteren met eigen winkels, al dan niet in samenwerking met andere bedrijven. Zo experimenteren Chronopost en DPD – beide dochterbedrijven van het Franse La Poste - met zgn. ‘Parcel Stores’ in druk bezochte plekken als commerciële centra en Stations.

Dat er door verschillende spelers met eigen pakjeswinkels wordt geëxperimenteerd, is geen toeval. Door de groei van de e-commerce groeien de distributiekosten. Met afhaalpunten kan men die kosten doen zakken en tevens kan men de actieve bevolking – die zelden thuis is – een betere dienstverlening aanbieden. Deze afhaalpunten zijn echter in winkels gelegen. De winkelier krijgt de klanten van de webwinkels graag over de vloer, want hun bezoek genereert meestal meer omzet. Maar als er te veel pakjes worden gedropt en afgehaald, wordt de basisactiviteit gehinderd.

 

Afhaalpunten krijgen het te druk

Men schat dat de drempel voor een afhaalpunt ca. 40 pakjes per dag is of iets meer als de winkel wat groter is (een supermarkt, bijv.). Is het te verwerken volume groter, kan het personeel dat niet meer aan. Zo heeft Albert Heijn onlangs beslist om bijna alle postpunten van PostNL te sluiten.

Naast populaire supermarkten zijn de parcelshops vaak overbelast in drukbezochte plaatsen als treinstations. Daarom is het idee geboren van eigen winkels zoals de DHL Shipping Spots of DPD Pickup Stores. Deze pakjesboetieken zijn ontworpen om 100 à 500 pakjes per dag te kunnen verwerken. Een heikel punt is hun rendabiliteit. Daarom wordt er in sommige gevallen geëxperimenteerd met bijkomende diensten en producten, zoals droogkuis, schoenmakerij, hersteldiensten van high tech-producten, bloemen, e.d.m.