Delhaize heeft de fijnmazige distributie in de provincie Luxemburg en het Groothertogdom Luxemburg grondig gewijzigd om ze efficiënter en duurzamer te maken. Voor de bevoorrading van de kleinere winkels – Shop&Go en Proxy - werd een zogenaamde ‘crossdock-center’ in Neufchâteau geopend. Daar worden de goederen overgeslagen naar kleinere vrachtwagens.

Delhaize telt zo’n 750 winkels in België (Delhaize, AD, Proxy en Shop&Go) en zo’n 50 in het Groothertogdom Luxemburg. Gemiddeld rijden 450 vrachtwagens dagelijks rond om die te bevoorraden. Ook de winkels in het Zuiden van België en Luxemburg werden tot voor kort beleverd vanuit de distributiecentra van Delhaize in Zellik en Ninove, en in sommige gevallen die van externe logistieke dienstleveranciers.  

Om de belevering van deze winkels te optimaliseren en te verduurzamen, creëerde Delhaize in Neufchâteau een crossdock-center in samenwerking met Charlier Logistics (groep Jost). Dit is een soort satellietdistributiecentrum waar geen goederen worden opgeslagen, maar overgeslagen. Lijndiensten brengen de goederen met grote vrachtwagens aan, waarna ze in kleinere vrachtwagens worden geladen voor de leveringen aan de kleinere winkels. In dit geval de Shop&Go’s en de Proxy’s in de provincie Luxemburg en het Groothertogdom.

De grotere AD- en Delhaize-supermarkten in die regio worden nog steeds bevoorraad door grote vrachtwagens, omdat deze altijd of bijna vol zijn. Het zou dus nutteloos zijn om ze via het crossdock-center te laten passeren. “De overslag brengt kosten met zich mee. Voor de kleinere winkels worden ze ruimschoots gecompenseerd door de meer efficiënte belevering”, zegt Katrien Cooreman, Continuous Improvement-manager Transport bij Delhaize.

Duurzaam transport

Dankzij het overslagplatform kan Delhaize vermijden dat grote vrachtwagens ook kleinere winkels moeten bevoorraden. Dit heeft niet alleen voordelen op het  gebied van kosten, maar ook van duurzaamheid: de distributie (last mile) kan efficiënter worden georganiseerd zodat er in totaal minder kilometers worden gereden, wat dan weer de CO2-uitstoot van de transporten vermindert;  ook de leefbaarheid rond de winkels verbetert omdat de vrachtwagens kleiner zijn.

“In een volgende stap zal Delhaize ook de CO2-uitstoot van de lijndiensten verminderen”, stelt Luc D’Hondt, Sustainable Transport and Mobility Manager bij Delhaize. “Dat zal onder meer gebeuren met de inzet van een zogenaamde ‘ecocombi’ of ‘LZV’. Zo’n langere en zwaardere vrachtwagen is 25,25 meter lang en kan tot 60 ton wegen, wat beduidend meer is dan een conventionele trekker-opleggercombinatie. Ze kan 30% meer laden en stoot minstens 20% minder CO2 uit per vervoerde eenheid. Delhaize is nu bezig met de laatste wettelijke démarches om ze te kunnen inzetten”. Ecocombi’s mogen in Vlaanderen en Wallonië voorlopig enkel rijden in het kader van een pilootproject.

Stapsgewijze opbouw

Delhaize is al sinds eind vorig jaar bezig met de uitrol van het crossdock-center. “Stapsgewijs werden nieuwe productcategorieën in het systeem opgenomen. De laatste was de verse voeding.  Deze ‘ramp-up’ is nu afgerond en volledig volgens de planning verlopen”, voegt Cooreman toe.

Dat Delhaize niet over een nacht ijs ging, is deels te verklaren door het feit dat de Shop&Go’s en de Proxy’s anders bestellen dan de supermarkten. “Die laatsten hebben overal zo goed als hetzelfde assortiment. In de kleinere winkels wordt het assortiment veel meer samengesteld in functie van de klant en de buurt. De winkel bepaalt dus de producten die besteld worden. Dat maakt de organisatie van de bevoorrading iets complexer”, voegt Cooreman toe.

Het crossdock-center in Neufchâteau wordt door Delhaize als een ‘pilot’ beschouwd. In functie van de resultaten zullen mogelijk nog andere overslagplatforms in België worden opgestart om de fijnmazige distributie te verduurzamen.