Colruyt is een van de partners in het H2Haul project dat vandaag is gelanceerd. Samen willen ze trucks op waterstof ontwikkelen in reële omstandigheden. In zo’n trucks wordt waterstof niet als brandstof gebruikt, maar als middel om in zogenaamde brandstofcellen elektriciteit te produceren. Behalve waterdamp produceren dergelijke vrachtwagens geen schadelijke emissies of broeikasgassen.

Elektrische vrachtwagens worden beschouwd als de beste vervangers van trucks op diesel. Hun technologie staat echter nog in de kinderschoenen en hun batterijen hebben tot nu toe te weinig capaciteit: ze blijven daarom beperkt tot transport in de steden en op zeer korte afstanden. Voor het langeafstandsvervoer zijn vrachtwagens met brandstofcellen meer aangewezen. Zij produceren de nodige elektriciteit aan boord van het voertuig. Hiervoor gebruiken ze waterstof die in de tanks van het voertuig is opgeslagen. 

Die technologie heeft echter nog een lange weg te gaan: er moeten niet alleen trucks van een totaal ander type ontwikkeld worden, maar ook superefficiënte brandstofcellen, speciale tankstations, enz.  Ook aan de productie van ‘groene waterstof’ door middel van zonne- en windenergie moet nog veel gewerkt worden. Daarom financiert de Europese Commissie al jaren verschillende onderzoeksprojecten. Ook in de VS wordt naarstig aan de ontwikkeling gewerkt.

H2Haul

“Wij geloven sterk in de toekomstige belangrijke rol van groene waterstof als duurzame optie: hernieuwbaar en zonder CO2-uitstoot. We zijn erg enthousiast over het Europese testproject H2Haul, waarbij we de waterstoftechnologie integreren om de logistieke sector duurzamer te maken”, zegt Hanne Poppe, persverantwoordelijke van Colruyt.

Het is niet het eerste project rond trucks op waterstof waaraan Colruyt deelneemt. Een daarvan, het Europese Interreg-project ‘Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland’ groepeerde al verschillende technologiespelers en eindgebruikers. Dat vierjarig project loopt eind dit jaar af.

H2Haul, het nieuwe project dat zopas is gelanceerd, is flink wat ambitieuzer: het beoogt de ontwikkeling van 16 prototypes van langeafstandsvrachtwagens met waterstofcellen. Daarnaast is het bedoeld om waterstoftankstations met een hoge capaciteit te ontwikkelen. De nieuwe voertuigen en infrastructuur zullen gedurende twee jaar worden getest in de praktijk.

Ook in zware logistiek

Bij de ontwikkelaars vinden we onder meer de constructeurs Iveco, FPT Industrial en VDL ETS terug. Colruyt werkte al eerder met VDL samen. Binnen H2Haul zullen de trucks gebruikt worden door Colruyt, Coop, Carrefour, Air Liquide en een Duits bedrijf dat de logistiek voor BMW verzorgt. “Wij willen de trucks testen in dagelijkse logistieke operaties, die zeer divers kunnen zijn. Ons doel is om kennis en ervaring op te doen om te bewijzen dat waterstoftechnologie efficiënt kan worden gebruikt in zware logistiek”, zegt ze.

Colruyt is een pionier op het gebied van waterstof. DATS 24 opende al in oktober 2018 het allereerste groene waterstoftankstation voor particulieren, in Halle. Dat wordt ook gebruikt voor de 18 personenauto’s en 15 heftrucks op waterstof van de retailer. De komende vijf jaar investeert Colruyt maar liefst 35 miljoen in waterstoftechnologie en in vier bijkomende tankstations.