Carrefour
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Carrefour
Carrefour Frankrijk, en in mindere mate Intermarché, wijzen in de rekken openlijk met de vinger naar merken die enerzijds grote prijsstijgingen doorvoeren, maar ondertussen wel discreet het gewicht van hun product verlagen.
De sfeer tussen retailers en nationale merken in Frankrijk is gespannen. Alexandre Bompard, hoofd van Carrefour Group, had het eerder al aangekondigd en hij voert zijn dreigement nu ook uit, zo blijkt uit de post van de woordvoerder van de groep op social media: vanaf maandag 11 september zullen er posters in de rekken hangen waarop producten van grote merken staan die enerzijds hun prijs hebben verhoogd en tegelijk ook in alle discretie hun volume hebben verlaagd. Carrefour geeft vier voorbeelden van shrinkflation-producten: Nescafé Dolce Gusto-capsules, die zijn verlaagd van 9 gram naar 8,3 gram, terwijl de prijs steeg met 8%. Lay's chips van PepsiCo, werd verlaagd van 300 naar 250 gram, maar de prijs is wel met 26% gestegen. Voor Lipton Ice Tea is het volume van 1,5 liter naar 1,25 liter gegaan, terwijl de prijs met 40% toenam. Ook de prijs van Amora mayonaise steeg met 35%, terwijl de pot daalde van 470 naar 385 gram. Nestlé, PepsiCo en Unilever: drie voorbeelden die duidelijk niet willekeurig gekozen zijn, omdat de actie zich richt op de grote spelers uit de foodretail.
Carrefour is trouwens niet de enige die merken openlijk terechtwijst. Intermarché heeft zich in haar communicatie bijvoorbeeld openlijk gericht op het merk Findus, waarvan het pakje gebakken aardappelen 10 gram is kwijtgeraakt, terwijl de prijs is gestegen met 68%. Toch gaat het bij Intermarché Frankrijk wel om een alleenstaand geval, terwijl Carrefour vastbesloten lijkt om alle gevallen van krimpflation te melden. "We zijn vastbesloten om opnieuw te onderhandelen over deze prijs", aldus Carrefour.
Met dit initiatief sluit Carrefour zich volledig aan bij de woorden van de Franse minister van Economie, Bruno Le Maire, die net heeft aangekondigd een wettelijke bepaling tegen 'shrinkflation' op te nemen in de wettekst die in oktober moet worden ingediend, en die het tijdschema vastlegt voor commerciële onderhandelingen die hij een maand wil vervroegen om de prijsverlagingen die hij essentieel acht te versnellen. "Je krijgt minder en je betaalt meer, dat is totaal weerzinwekkend”, zei Bruno Le Maire. "In de wettekst van begin oktober zal een bepaling staan die fabrikanten verplicht om de verlaging van de inhoud te tonen wanneer ze dezelfde verpakking behouden, zodat er geen misleiding is bij de producten.”
Fabrikanten zijn niet te spreken over het feit dat ze publiekelijk aan de schandpaal worden genageld en komen dan ook in opstand. Jean-Philippe André, voorzitter van de nationale vereniging voor de Franse voedingsindustrie, verwoordt het als volgt: “Retailers hebben deze producten in hun schappen liggen en hebben ze als zodanig geaccepteerd. Boven bepaalde prijzen daalt de rotatie. Je hebt een zakje van 300 gram, als je het op 280 gram zet, verkoop je het beter en dat weet de retailer ook. Wat ongetwijfeld verbeterd moet worden is consumenteninformatie.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?