De EuroFoodArt-promotiecampagne, medegefinancierd door Europa en verspreid over België, Frankrijk en Italië, zet producten met BOB- en BGA-labels in de kijker. Ze helpt deze op te waarderen bij de consumenten en biedt tegelijk een meerwaarde voor de hele waardeketen, van producent tot verdeler.

De afgelopen maanden zult u ongetwijfeld een aantal meldingen in de media hebben gezien waarin producten met BOB- en BGA-keurmerken onder de aandacht werden gebracht. Deze communicatie maakt deel uit van de EuroFoodArt-campagne, onder het motto ‘Europese topkwaliteit is kunst’. Het doel van deze actie is om een selectie BOB- en BGA-producten te presenteren als kunstwerken met smaak. De EuroFoodArt-campagne, die mede gefinancierd wordt door Europa en verspreid werd in België, Frankrijk en Italië, is gebaseerd op de Pruneau d’Agen BGA (Frankrijk), Jambon de Carpegna BOB (Italië) en een selectie van elf Belgische BOB- en BGA-producten (in Wallonië). Al deze producten weerspiegelen de kwaliteit en expertise van de regio’s waar ze vandaan komen. De campagne, die drie jaar loopt, van 2021 tot 2023, omvat radiospots, proeverijen in winkels, creatie van recepten en zichtbaarheid op social media. Deze initiatieven hebben bijgedragen tot het onder de aandacht brengen van de Europese savoir-faire, het vergroten van de faam van de producten en het duidelijk maken van de voordelen van BOB- en BGA-labels. Een dergelijke campagne wekt niet alleen de interesse van het grote publiek, maar is ook bedoeld om andere producenten te inspireren en aan te moedigen om labelingprocedures te starten. Het doel is eveneens om retailers, die deze producten op de markt brengen, nieuwe afzetmogelijkheden te bieden. Een belangrijke doelstelling dus voor de drie gangmakers van de campagne, om de band met de terroirs van herkomst en de kwaliteit van de producten verder te versterken.

EuroFoodArt
©

EuroFoodArt

BOB en BGA, twee productiemethoden

Maar wat betekenen die BOB- en BGA-labels nu eigenlijk? Deze twee labels werden in 1992 door de Europese Unie in het leven geroepen en bestaan uit twee erkenningsniveaus: Beschermde oorsprongsbenaming (BOB) en Beschermde geografische aanduiding (BGA). Het doel van deze labels is het ondersteunen van lokale productie, het beschermen van lokale producten tegen naamdiefstal of imitatie, het informeren van consumenten over hun herkomst en het delen van erkenning in Europa en de rest van de wereld. Het BOB-label (Beschermde oorsprongsbenaming) duidt producten aan die afkomstig zijn van een bepaalde plaats, regio of land, waarvan de kwaliteit of de kenmerken hoofdzakelijk of uitsluitend te danken zijn aan een specifiek geografisch milieu en zijn intrinsieke natuurlijke (grondstoffen, milieukenmerken, ligging) en menselijke (traditionele productie) factoren, en waarvan de productie-, verwerkings- en bereidingsfasen plaatsvinden in het afgebakende geografische gebied, volgens strikte productievoorschriften die zijn vastgelegd in het lastenboek. Het BGA-label (Beschermde geografische aanduiding) markeert ook de territoriale verankering van de producten, met zeer veeleisende voorwaarden voor het verkrijgen en controleren ervan, net zoals voor de BOB. In dit geval moet slechts één van de productie-, verwerkings- of bereidingsfasen plaatsvinden in het geografische gebied zoals dat in het lastenboek werd vastgelegd.

EuroFoodArt
©

EuroFoodArt

‘‘Belgen zijn bijzonder dol op de Pruneaux d’Agen BGA’’

De Pruneaux d’Agen BGA zijn een van de producten die tijdens deze campagne worden gepromoot. “Twintig jaar geleden verkregen we de erkenning als BGA voor de Pruneau d’Agen”, zegt Christophe de Hautefeuille, producent en voorzitter van het BIP, het Bureau National Interprofession Pruneau. “Deze certificering is heel belangrijk, omdat het een echte kwaliteitsgarantie is voor de consumenten, die steeds beter willen weten wat ze eten. Door deze certificering worden we op verschillende niveaus gecontroleerd, wat een garantie is voor de consument.” De Pruneaux d’Agen BGA worden geproduceerd in zes Franse departementen rond de regio Agen, waaronder de Lot-et-Garonne, die goed is voor 80% van de productie. Ze worden gemaakt van ‘prunes d’Ente’, en verwerkt door bedrijven die uitsluitend in hetzelfde erkende gebied gevestigd zijn. “Onze producten zijn afkomstig van een ideaal microklimaat en een heel bijzonder terroir, als resultaat van een unieke knowhow, zowel op het gebied van de teelt als van het drogen, die het fruit een unieke smaak, authenticiteit en geschiedenis geeft”, vervolgt Christophe de Hautefeuille. Hoewel gemiddeld 30% van de jaarlijks verkochte volumes bestemd is voor de export, voornamelijk in Europa, wijst Christophe de Hautefeuille erop dat “België bijzonder dol is op de Pruneaux d’Agen BGA”. Wat hij denkt over de oogst van dit jaar? “Het is nog te vroeg om een cijfer te geven, aangezien de oogst nog maar net is afgelopen. Wat we wel al kunnen zeggen is dat het geoogste volume veel hoger zal zijn dan dat van de laatste twee jaar, die slecht waren door de voorjaarsvorst. Toch verwachten we over het algemeen kleinere vruchten dan die in 2022 werden geoogst.”

EuroFoodArt
©

EuroFoodArt

‘‘Dankzij de BGA zijn we van 30.000 naar 100.000 verkopen per jaar gegaan’’

Sinds 2001 is de BGA Pâté gaumais een van de elf Belgische producten met een BGA- of BOB-label. Dit type pastei, dat gevuld is met varkensvlees en zijn oorsprong vindt in de 19de eeuw, mag alleen in de Gaume-streek worden gemaakt en moet alle productiefasen doorlopen, van de bereiding van het vlees tot het bakken van de pastei. Deze pastei moet worden gevuld met edele stukken varkensvlees, één of twee dagen worden gemarineerd in wijn of azijn met kruiden en specerijen, en vervolgens in de oven worden gebakken. BGA Pâté gaumais kan warm of koud worden gegeten. “Sinds we gecertificeerd zijn, is de totale productie van de BGA Pâté gaumais gestegen van 30.000 naar ongeveer 100.000 stuks per jaar”, vertelt Charlotte Thomas, producent en verantwoordelijke van de vereniging van producenten van BGA Pâté gaumais. “Bij Salaisons Thomas verkopen we tussen 250 en 300 BGA Patés gaumais per week, waarmee we een van de vier grootste producenten zijn. Dankzij de publiciteit rond de BGA zijn de consumenten erg enthousiast over ons product, vooral tijdens de wintermaanden. De verkoop verspreidt zich ondertussen ook over de grenzen van de provincie Luxemburg heen, met name dankzij onze zichtbaarheid op verschillende beurzen, vooral die welke door Europese instellingen worden georganiseerd. Voor ons is de BGA ook een garantie voor kwaliteit, aangezien een erkende instantie het lastenboek controleert.”

Disclaimer: De samensteller van deze promotiecampagne is als enige verantwoordelijk voor de inhoud ervan. De Europese Commissie en het Europees Uitvoerend Agentschap onderzoek (REA) aanvaarden geen aansprakelijkheid voor het gebruik dat kan worden gemaakt van de informatie die het campagnemateriaal bevat.

De 13 BOB- en BGA-producten die door de campagne in België worden gepromoot

1/ Beurre d’Ardenne BOB

2/ Fromage de Herve BOB

3/ Jambon d’Ardenne BGA

4/ Saucisson d’Ardenne BGA (inclusief BGA Pipe d’Ardenne en BGA Collier d’Ardenne)

5/ Pâté gaumais BGA

6/ Escavèche de Chimay BGA

7/ Plate de Florenville BGA

8/ Crémant de Wallonie BOB

9/ Côtes de Sambre et Meuse BOB (wijn)

10/ Mousseux de Qualité de Wallonie BOB (wijn)

11/ Pays des Jardins de Wallonie BGA (wijn)

12/ Pruneau d’Agen BGA

13/ Prosciutto di Carpegna BOB