Bezorgdienst Budbee, een Zweeds bedrijf dat nauw samenwerkt met H&M en Zalando, komt naar België. Dat meldt chief marketing officer Simon Strindberg aan Gondola.

De Zweedse bezorgdienst Budbee heeft 52 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe investeringsronde en zal dat geld onder meer gebruiken om naar België te trekken. “We hopen dit jaar nog naar de Belgische markt te komen”, zegt Simon Strindberg. Onder meer H&M Co:Lab, de investeringstak van H&M, stopt geld in het bedrijf, net als Kinnevik, dat aandeelhouder is in Zalando. Het bedrijf werd opgericht in 2015 en is intussen uitgegroeid tot marktleider in Finland, Zweden en Denemarken. Sinds september 2019 is het bedrijf actief op de Nederlandse markt. Budbee verzorgt op een naar eigen zeggen ecologische manier de ‘last mile’ voor webshops via een app. 

Flexibel

Het bedrijf wil get verschil maken door flexibele bezorging in de avonduren. De koeriers zijn actief tussen 17u en 22u. Tot 13.00 uur kun je op de dag van bezorging nog de levertijd wijzigen. Daarnaast kun je niet alleen zelf aangeven wanneer het pakketje door de bezorger afgeleverd moeten worden, maar ook hoe. Het is nog niet duidelijk of Budbee in het hele land wil aanwezig zijn of zich enkel in grote steden wil profileren. In Nederland is het in het hele land aanwezig en groeit de bezorgdienst snel.

Nieuwe generatie bezorgdiensten

“De e-commerce is groot geworden met het Amerikaanse model: gratis thuisleveringen, binnen de 24 uur, met een grote druk op correcte vergoedingen”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, ceo van Gondola. “Nu is het moment er voor de nieuwe generatie bezorgdiensten: meer duurzaam, meer flexibel en meer platformgedreven, zoals Budbee. Dat betekent dat niet één bezorgdienst, maar een resem aan mogelijkheden zullen worden geboden aan de consument. De recente nationale studie van bpost en Gondola Academy bracht de grote interesse aan het licht in een meer duurzame e-commerce. De vraag is of de consument bereid is daarvoor te betalen. Een eerste kleine kern consumenten is echt vragende partij voor een meer duurzame belevering van e-commerce aankopen, maar ook heel concrete toepassingen zoals lockers hebben een zeer directe positieve impact op duurzame levering van goederen. Maar we moeten niet uit het oog verliezen dat parcels en express delivery "slechts" 4% van de totale C02 emissies uitmaakt en binnenkort zal stijgen tot bijna 10% van CO2 emissies , terwijl 22% van de Vlamingen volgens dezelde studie van bpost en Gondola vandaag het gevoel heeft dat ecommerce niet duurzaam is. De nieuwe bezorgingsdiensten zullen dus zowel een effectieve positieve impact moeten, net zo als de perceptie van e-commerce duurzamer moet worden.”