Na een zeer moeizame start in het eerste kwartaal van 2017 is de FMCG-markt (Fast Moving Consumer Goods) in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal licht gestegen. Jaar-op-jaar is de markt met 1,4% gegroeid. Opvallend is dat deze groei volledig gedragen is door de e-commerce. De fysieke winkels blijven in een sukkelstraatje.

Dat blijkt uit het Nielsen Total Store Report, dat de FMCG-verkoop (inclusief de maaltijddozen en de boodschappendiensten) overschouwt van de 52 weken tot 1 juli 2017. Tijdens die periode is de omzet van de ‘bakstenen’ winkels met slechts 0,1% gegroeid, terwijl die van de digitale kanalen met maar liefst 21,1% groeide.

Hierdoor vertegenwoordigt de online-verkoop nu ongeveer 7% (in omzet) van de totale FMCG-markt in de VS, stelt Nielsen vast.  Dat is nog maar een fractie van de offline-verkoop, maar die laatste is aan het stagneren.

Groei houdt aan

Volgens Nielsen voelen de Amerikaanse verbruikers steeds meer aangetrokken door e-commerce voor hun alledaagse aankopen. Vandaag overweegt 14% van de verbruikers ze online te doen, wat duidelijk meer is dan een jaar eerder (9%).  Ze voelen zich vooral aangetrokken door het gemak  van het online bestellen, het gevoel dat online goedkoper is en vooral dat het beter in hun agenda past.

De grootste barrières zijn het feit dat ze de producten liever zelf in de hand nemen, dat zij de producten onmiddellijk willen hebben en dat ze geen geld willen geven aan het bezorgen en/of het picken.

Toch groeit de belangstelling voor de online verkoop van verse en diepgevroren producten. Hun marktaandeel, daarentegen, is nog bijzonder laag: 2,4% voor de kruideniersproducten, 0,9% voor de diepvriesvoeding en 1,2% voor de zuivel.

Vooral non-food

Volgens Nielsen is de impact van de e-commerce dan ook veel groter in de non-food FMCG’s. Cosmetica en verzorgingsproducten worden nu voor 10% online verkocht. Het marktaandeel van de online verkoop van  producten voor huisdieren is nu – na een forse groei met maar liefst 80% het afgelopen jaar - zelfs 16%.

Deze disruptie maakt het moeilijk voor producenten en retailers om zich aan te passen; maar om bij te blijven moeten ze eerst begrijpen waar de dollars worden gespendeerd en hoe ze kunnen inspelen op die veranderende gewoontes om te kunnen blijven groeien”, stelt Nielsen tot slot.