Amazon wil zijn klanten in Berlijn binnen de twee uur na hun bestelling hun pakket kunnen leveren. Hiervoor is het een distributiecentrum aan het inrichten aan de Kurfürstendam, een populaire winkelboulevard. In het lokale distributiecentrum (DC) zullen de 10.000 meest populaire artikelen lokaal worden opgeslagen.

Dat schrijft Die Welt. De webwinkelgigant wou het nieuws noch bevestigen, noch ontkennen, maar volgen de Duitse krant gaat de snelle bezorgdienst van Amazon op 1 mei van start.

Het DC wordt gevestigd in een winkel waar tot voor kort een elektrogroothandel te vonden was. Voor de leveringen aan huis zullen lokale koeriers ingezet worden, die zes dagen per week werken. Dat lijkt te bevestigen dat Amazon op twee paarden wil wedden. In Duitsland wordt normaal gezien DHL ingezet, maar in een aantal steden worden distributieactiviteiten uitgetest, die door eigen onderaannemers worden uitgevoerd.

Leveringen moeten sneller en goedkoper

Amazon wil consumenten voor zich winnen door steeds sneller en goedkoper te bezorgen, maar dat kost zeer veel. De Amerikaanse groep wil daarom een eigen logistiek systeem voor de distributie opzetten, waardoor ze minder moet uitbesteden aan bedrijven als DHL, UPS, FedEx en andere.

Het verst gevorderd zijn de plannen in de VS. Daar worden al 20 vrachtvliegtuigen ingezet en zijn er in of nabij grote steden een zestigtal lokale hubs ingericht, vanwaar pakketten binnen twee uur bezorgd kunnen worden. Vanuit sommige DC’s, zoals die van Manhattan, worden ook leveringen binnen het uur gewaarborgd.

Prime Now

Deze ‘Prime Now’-dienst wordt nu ook naar Europa uitgebreid. Sinds een jaar wordt het ‘één uur’-systeem in Londen uitgetest, weliswaar binnen een zeer beperkt perimeter.

Maar of Amazon de logistieke kosten kan drukken door meer lokale DC’s op te zetten is zeer twijfelachtig, zelfs wanneer eigen (goedkopere) onderaannemers gebruikt worden en op termijn ‘Uberachtige’ oplossingen worden nagestreefd. Kleinere stocks betekent immers kleinere schaalvoordelen.

Marktaandeel blijven winnen

Het gaat vooral om de shopping-ervaring van de klant te verbeteren en hem te binden via steeds kortere leveringstermijnen. Stilaan is ‘Next Day’ standaard geworden en wordt ‘Same Day’ steeds vaker aangeboden. De kost van dergelijke snelle leveringen is immens, maar dat is de prijs die grote webwinkels willen betalen om marktaandeel te winnen (en te behouden). Wanneer de consument het aanbod van twee webwinkels gaat vergelijken, dan zal die bestellen waar de levering het snelst (en vaak gratis) is.

In Duitsland heeft Amazon nu in de onlinehandel een marktaandeel van 25%, schat men. Een snellere levering, met gratis verzending (en retour) is dan ook een marketinginstrument geworden om dat aandeel te doen groeien.

Dat kan overigens alleen maar door de logistieke kosten te doen dalen. In de Duitse logistieke centra – waar regelmatig protest heerst i.v.m. de werkomstandigheden en de loonvoorwaarden – gaat de staking die vorige week is ingezet, overigens inmiddels verder.