- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Amazon heeft zijn overnamebod op Colis Privé, de grootste private pakjesvervoerder voor de e-commerce in Frankrijk, ingetrokken. Dat is een streep door de rekening van de Amerikaanse webretailer, die zo een eigen distributiedienst in dat land wou hebben.
Amazon, zo is inmiddels bekend, wil op zijn belangrijkste markten in de wereld eigen transportdiensten opzetten. In het kader van die strategie heeft het bedrijf in 2014 een participatie genomen van 25% in Colis Privé. Dat is in Frankrijk de grootste pakjesleverancier (vooral voor de e-commerce) na het staatsbedrijf La Poste. Het dekt het hele territorium af via een aantal regionale hubs en 1.700 (zelfstandige) pakjesbestellers. Het verdeelt ruim 35 miljoen pakjes per jaar en telt een aantal grote namen onder zijn klanten, zoals Conforama, Galeries Lafayette, Tele Shopping, PostNL… en Amazon.
Colis Privé levert in 24 uur en 48 uur, via thuisleveringen (naar eigen zeggen met een slaagpercentage de eerste keer van 90%) en via de 4.000 Franse Kiala-afhaalpunten van UPS en de pakjeskluizen Abricolis (een internationaal netwerk van de Poolse groep Inpost).
In oktober 2015 had Amazon aangekondigd dat het zijn participatie wou optrekken tot 100% door de resterende aandelen over te kopen. Maar dat is nu mislukt, meldt de Franse site LSA. Amazon heeft inmiddels het nieuws bevestigd. Het Amerikaanse bedrijf, dat de Franse ‘Autorité de la Concurrence’ in februari had ingelicht, heeft zijn bod ingetrokken, naar verluidt omdat al snel bleek dat die overheid bezwaren zou uitbrengen tegen de overname.
Amazon zegt wel dat het met Colis Privé zal blijven samenwerken voor de distributie van de bestellingen in Frankrijk. Het was overigens niet de bedoeling de distributiecontracten stop te zetten met de andere partners, zoals La Poste en UPS, omdat Colis Privé de enorme volumes van Amazon zeker niet had kunnen absorberen. De transactie was eerder bedoeld om de leveringssnelheid te kunnen opdrijven… en om de prijsdruk op de andere dienstenleveranciers te verhogen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?