Amazon gaat dit jaar nog 2.800 jobs creëren in zijn 35 vestigingen in Duitsland. En er staan nu nog 1.000 betrekkingen open, waardoor de online gigant tegen het einde van het jaar in dat land 20.000 medewerkers zal tellen. Toch heeft Amazon een imagoprobleem. In zeven van de dertien Duitse logistieke centra wordt er vandaag en morgen gestaakt. En er komt steeds meer kritiek op de dominante positie van Amazon.de als marktplaats.

Voor Amazon is Duitsland de belangrijkste markt buiten de Verenigde Staten. De groei die het bedrijf er kent is duidelijk bovengemiddeld. Vorig jaar steeg de omzet met 17% tot net geen 20 miljard euro. Dat vertaalt zich in nieuwe investeringen, zowel op gebied van infrastructuur als van mensen.

In Mönchengladbach, niet ver van de Nederlandse grens, opent dit jaar nog het dertiende distributiecentrum van Amazon in Duitsland. Hoewel er veel activiteiten geautomatiseerd en gerobotiseerd worden, zal het fulfilmentcenter ongeveer 1.000 mensen tewerk stellen. “Wij hebben niet alleen nieuwe werknemers in de logistiek nodig. We zoeken ook mensen die geïnteresseerd zijn in digitale innovatie, IT en spraaktechnologie”, zegt Ralf Kleber, Country Manager bij Amazon.de. Volgens hem zijn de lonen goed zijn en de carrièremogelijkheden groot.

Hij benadrukt dat de lonen ook in de logistiek goed zijn. Een werknemer start er met minimum 10,78 euro bruto per uur. “Na twee jaar komt hij gemiddeld uit op 2.400 euro bruto per maand, inclusief de premies”, stelt hij.

Staking op Prime Days

Dat charmeoffensief op het gebied van tewerkstelling komt niet toevallig. Amazon organiseert op 15 en 16 juli de Prime Days koopjesdagen. Net wanneer het in de distributiecentra druk is, roept de Duitse vakbond Verdi op om te staken. Op zeven locaties wordt vandaag en morgen het werk neergelegd. Hoeveel arbeiders staken is nog niet bekend, maar het zou kunnen oplopen tot zo’n 13.000 medewerkers.

Het is niet de eerste keer dat Verdi een staking organiseert. Al meer dan vijf jaar vraagt de bond dat Amazon de CAO zou toepassen van de (in Duitsland) beter betaalde kleinhandel en niet meer van de logistiek. Bij eerdere stakingen beperkte Amazon de vertragingen in de leveringen door werk door te schuiven naar andere distributiecentra, hoofdzakelijk in Polen en Tsjechië.

Negatieve prijzenspiraal

Overigens komt er ook kritiek uit een andere hoek op de Prime Days: steeds meer derden, die Amazon als een marktplaats gebruiken om online te verkopen, hebben het er moeilijk mee. Ze klagen over de neerwaartse spiraal die de koopjesdagen van Amazon teweegbrengen. De omzet stijgt fors maar de marges worden nog kleiner.  De lagere prijzen creëren ook andere verwachtingspatronen bij de consumenten. Aan het Handelsblatt vertelt Nils Zündorf, Managing Director van factor-a, dat een derde van de handelaars die Amazon.de als marktplaats gebruikt, weigert om aan de Prime Days deel te nemen. Factor-a is een agentschap dat zich specialiseerde in raad aan Amazon-‘sellers’. 

Volgens Handelsblatt kan Amazon zelf ook het succes van een handelaar beïnvloeden tijdens de Prime Days. Amazon beslist of een handelaar mag meedoen aan Prime Day: algoritmes evalueren namelijk de potentiële aantrekkelijkheid en het verwachte verkoopvolume. Pas dan krijgt de handelaar binnen de 48 uur een slot van vier uur toegewezen. 

Dominante positie

Derde verkopers kunnen het zich echter moeilijk veroorloven om weg te blijven van Amazon als marktplaats. Naar schatting heeft Amazon nu al 40% van de totale Duitse online handel in handen. Volgens marktonderzoeker IFH uit Keulen groeide de eigen verkoop van Amazon vorig jaar met 2% en die van de derde verkopers met maar liefst 18% (dubbel zoveel als het marktgemiddelde). 

In de Duitse online handel geeft dit aanleiding tot een malaise: Amazon.de is als marktplaats ‘incontournable’ geworden voor heel veel handelaars, maar ze hebben de touwtjes - lees de algoritmes - niet in handen.