AB InBev gaat voortaan het grootste deel van de transporten binnen de haven van Antwerpen organiseren per trein. Hiervoor werd gisteren een nieuwe treinverbinding geopend tussen een magazijn van Katoen Natie op de rechteroever en de containerterminal van DP World op de linkeroever. Vanaf 2020 zal de brouwer door die modale shift zo’n 20.000 vrachtwagens per jaar van de baan halen.

AB InBev heeft als doelstelling om tegen 2025 25% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2017. Daarom probeert de bierbrouwer zoveel als mogelijk de trein of de binnenvaart in te zetten, of de vrachtwagens zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Tussen 2014 en 2018 is de export van Stella Artois jaarlijks gegroeid met bijna 8%. Zo’n 90%  van de in België gebrouwen Stella Artois is bedoeld voor export. Daarvan is 75% bestemd is voor de VS, Canada, Mexico en Zuid-Korea. Het bier voor deze overzeese bestemmingen wordt in een magazijn van Katoen Natie op de Antwerpse rechteroever in containers geladen, waarna ze naar de containerterminals op de linkeroever worden vervoerd om aan boord van de containerschepen worden geladen.

Op vraag van AB InBev zijn de terminaluitbater DP World en Katoen Natie beginnen kijken naar een rechtstreeks spoortraject naar kaai 1700, zonder tussenstops in terminals of rangeerstations. “Die nieuwe treinverbinding zal al het  bestaande vrachtwagenvervoer op dat traject vervangen en zo 5.000 vrachtwagens van de weg halen in 2020,” zegt Bob Van de Vondel van Katoen Natie.

Opgeteld bij de 15.000 containers die AB InBev in 2019 al via een bestaande treinverbinding liet vervoeren naar de MPET-containerterminal op Kaai 1742, brengt deze nieuwe verbinding het totaal aantal per spoor vervoerde containers (en dus het aantal vermeden truckritten) voor 2020 op 20.000. "Dat betekent minder druk op het wegennet, 440.000 minder afgelegde kilometers op de baan en een besparing van 75% CO2”, zegt AB InBev.