De Vlaamse consument heeft geluisterd naar de oproep om meer lokaal te kopen: zo’n 90% van de online aankopen komt uit de eigen provincie, melden onderzoekers van UAntwerpen.

De coronacrisis heeft veel veranderd. Terwijl kleine winkels voor de crisis geen webshop hadden, heeft de helft van hen er nu wel één. Het is de reddingsboei voor de sector sinds de verplichte sluiting, blijkt uit een studie van het Departement Transport en Ruimtelijke Economie van de Universiteit Antwerpen. De switch, mee ondersteund door de vele acties van de sectororganisaties, wierp vruchten af. “We merken een duidelijke positieve evolutie in het aantal lokale online bestellingen, de klanten laten hun lokale winkel niet in de steek” zegt professor Ann Verhetsel. “90% van de online omzet komt van klanten binnen de eigen provincie. De Vlaming heeft dus geluisterd naar de herhaalde oproepen en steunt duidelijk de handelaar om de hoek, die nu zelf snel een website in elkaar knutselde of via Instagram take-away adverteert.”

De levering van de artikelen blijft echter een knelpunt. Het blijkt moeilijk voor de lokale handelaars om de transportkosten door te rekenen. De winkeliers leveren vaak zelf de pakjes binnen een beperkte straal. De bijhorende transportkosten wordt door net iets meer dan de handelaars niet gerecupereerd.Daarnaast blijkt vooral bpost de grote logistieke winnaar te zijn. Dr. Joris Beckers: “Meer dan 80% van de nieuwe webshops koos voor bpost om de pakjes te laten leveren. Alle heisa rond de vertragingen en de kostenverhoging lijken onze nationale koerier voorlopig geen parten te spelen”.