
- Wie stuit de opmars van low cost-retailers?
- Interviews met Wibra en Primark
- Dossiers: drinks, bier, alcohol(vrij), kaas, zoute snacks ...
Aan het eind van dit jaar staat u misschien voor een evaluatiegesprek. Hierbij een paar good practices voor een vlot verloop ervan.
Het evaluatiegesprek is een klassieker in het bedrijfsleven. Wellicht hebt u er al (meer dan) een meegemaakt. Dat belet echter niet dat u ook deze keer die one-on-one met uw manager goed moet voorbereiden. Onderschat vooral niet de inzet ervan. Als u er als ‘toerist’ naartoe gaat, zou uw manager dat weleens niet kunnen appreciëren. Hij of zij heeft immers zelf ook tijd uitgetrokken om dit goed voor te bereiden. Stel dit dus niet uit tot het laatste ogenblik.
Een jaarlijkse evaluatie vergt een goede auto-evaluatie vooraf. Als uw onderneming u een tabel voor auto-evaluatie bezorgt, neem dan de tijd om deze nauwkeurig in te vullen. Die tool laat u immers toe uw troeven en werkpunten te bepalen voor een eventueel verbeteringstraject.
Als uw werkgever u niets aanreikt, baseer u dan op uw functiebeschrijving en vergelijk de opdrachten die u hebt uitgevoerd met wat verwacht werd door het management. Welke projecten hebt u tot een goed einde gebracht? Hebt u belangrijke contracten binnengehaald? Welke meerwaarde heeft uw werk bijgebracht aan de onderneming? Hebt u de doelstellingen bereikt die het vorige jaar waren afgesproken? En zo niet, waarom? En wat kan u doen om dit alsnog te bewerkstellingen?
Aarzel niet uw geheugen even op te frissen door even door uw agenda te browsen. Uw afspraken, het verslag van uw activiteiten, uw rapporten… U vindt het er wellicht allemaal in terug. Verzamel ook de elementen die hun nut kunnen bewijzen in uw evaluatie: omzet, aantal contacten, gehaalde deadlines, resultaten van het team waartoe u behoort… Kom op uw interview eerder met concrete feiten dan met ontwijkende antwoorden. Noteer alle punten die u wil aanbrengen tijdens de afspraak, en neem op D-day uw nota’s mee om te tonen hoe betrokken en gemotiveerd u wel bent.
Kom voor de dag met een juiste en eerlijke kijk op de kwaliteit van uw werk. Objectiviteit wordt immers altijd beloond, niet het minst omdat deze kwaliteiten aangeven hoe groot uw capaciteiten wel zijn om uzelf in vraag te stellen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?