Maar liefst 70% van de Europese webshops verwacht dit jaar minder winst te hebben door een lagere verkoop. Daarnaast ondervindt 60% onder hen problemen met leveringen. Het is duidelijk dat de coronacrisis ook online zijn sporen nalaat, zo blijkt uit een enquête van Ecommerce Europe.

Dat de coronacrisis vooral de fysieke retail treft, hoeft geen uitleg. Maar hoe zit het eigenlijk met de e-commerce? Om op die vraag te antwoorden deed Ecommerce Europe tussen 17 en 19 maart 2020 een rondvraag bij verschillende nationale e-commerce verenigingen in Europa. En wat blijkt? Het verhaal is toch niet helemaal zo rooskleurig als velen zouden denken, want zo goed als alle webshops voelen de gevolgen van de crisis. Al verschilt de impact per sector. Zo zorgt de crisis voor een grote meerverkoop in sectoren als de gezondheidszorg, elektronica en  foodretail, maar voelen de transportsector, het toerisme, de eventindustrie en de fysieke retail dan weer de keerzijde van de medaille.

Grootste probleem: leveringen

Maar wat zijn op dit moment de echte problemen online? Als we het onderzoek van Ecommerce Europe mogen geloven zijn dat vooral moeilijkheden met levertermijnen, zo geeft maar liefst 60% van de ondervraagden aan. Op de tweede plaats volgen vertragingen of onderbrekingen bij de levering van pakjes (55%), gevolgd door een terugval in het aantal bestellingen door consumenten (50%). Al moet er hierbij wel een kanttekening worden geplaatst, want bij 35% van  de ondervraagde webshops waren er wel meer online aankopen.

Andere problemen? Vertragingen bij de planning van het productgamma als gevolg van reisbeperkingen, meer afwezigheid van het personeel of nog het gebrek aan transportcapaciteit.

Al is er ook positief nieuws: zo geven de webshops aan nog steeds de meeste pakjes te kunnen afleveren bij hun klanten. Dat geldt trouwens ook voor crossborder-aankopen.

Vrees voor minder winst

Toch maken ook webshops zich zorgen. Zo vrezen online retailers dat de verkoop de komende maanden zal minderen (65%), maar ook dat hun bedrijf gedeeltelijk of helemaal zal moeten sluiten tijdens deze quarantaine periode (65%), of nog erger: dat ze personeel zullen moeten ontslaan (65%). Daarnaast verwacht  het merendeel zich ook aan financiële problemen, net als vertragingen bij leveringen of problemen bij de bevoorrading.

Als we bovendien naar de verwachtingen voor heel 2020 kijken zien we dat maar liefst 7 op de 10 webshops verwacht dat hun winst zal dalen als gevolg van een lagere verkoop. 45% verwacht dan weer een daling in de verkoop, enerzijds door een daling in de vraag, maar anderzijds ook door een gebrek aan stock. Al zijn de verwachtingen niet helemaal negatief. Zo geeft 35% aan dit jaar meer te verkopen doordat mensen nu de overstap maken van fysieke naar online retail.

“Een groei van honderden procenten”

Maar hoe zit het eigenlijk in België? Uit een korte rondvraag van Gondola blijkt dat verschillende Belgische webshops een meerverkoop zien, zo bevestigt Coolblue ons. “De afgelopen weken zagen we een sterke stijging van de verkoop van producten om de werkplek thuis uit te rusten en om contact met elkaar te houden”, verklaart de woordvoerder van Coolblue België. “Het gaat dan bijvoorbeeld om beeldschermen, laptops en webcams. We zien echt een groei van honderden procenten.” Doordat Coolblue het momenteel trouwens erg druk heeft, besliste de keten om bepaalde productcategorieën voorlopig stop te zetten waaronder reiskoffers, navigatiesystemen en barbecues. Op die manier kan de elektroketen beter inspelen op de grote vraag online.

Ook bij kledingketen JBC merken ze dat veel klanten nu online shoppen. “Onze oproep om ook online Belgisch te kopen, heeft erg goed gewerkt”, verklaart Katrien Vangrunderbeeck, woordvoerster bij JBC. “Momenteel verloopt de verkoop online vlot. We ondervinden geen stockproblemen omdat we kunnen terugvallen op onze voorraad in de winkels.” Al is er volgens haar wel een belangrijke keerzijde aan de medaille. “Hoewel we online het dan goed mogen doen, kan onze webshop nooit onze omzet die we normaal uit onze fysieke winkels zouden halen, goedmaken.” Het valt voorlopig dus nog af te wachten hoe zwaar de webshops echt zullen getroffen worden.