Duurzaamheid werd de recente jaren een no-brainer voor bedrijven. Duurzame verpakkingen zijn hiervan een essentieel onderdeel. Het PEFC-label is belangrijk voor consument en overheid omdat het een garantie is voor het gebruik van hout, papier en karton van duurzame oorsprong. Ellen Van Hool licht toe waarom Magnum, een merk van Unilever, gebruikmaakt van dat PEFC-label.

Voor grote bedrijven werd duurzaamheid een must. “Ongeveer elk huishouden heeft een Unilever-product in zijn kast. Door onze producten duurzamer te maken, draagt iedereen een beetje bij aan een duurzamere wereld. Zo blijven we op de lange termijn relevant en kunnen we business blijven genereren”, zegt Ellen Van Hool, Marketing Lead Ice Cream bij Unilever.

De verpakking is een van de prioritaire zaken: “We werken op verschillende pijlers om de impact van onze verpakkingen op het milieu zo klein mogelijk te houden. Met betrekking tot plastic hebben we hier het mantra ‘minder, beter of geen plastic’ waarbij tegen 2025 100% van onze verpakkingen volledig herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar zal zijn en 25% hiervan gerecycleerd zal zijn. Onze hoeveelheid ‘nieuw’ plastic zal verder worden gehalveerd door het gebruik van nieuwe technologieën en het gebruik van bijvoorbeeld papier en karton in de plaats van plastic. De juiste partners en labels zijn hierbij van groot belang.”

Duurzaam en sociaal verantwoord

Unilever
©

Unilever

Bij partner PEFC is er 100% garantie op de traceability van bijvoorbeeld de stokjes voor de Magnum-ijsjes. Als bedrijf moet je ook garanties hebben voor een voldoende grote aanvoer. Unilever heeft jaarlijks meer dan 50 miljoen stokjes nodig in België alleen al. Die aanvoer met duurzame oorsprong is met PEFC gegarandeerd. Ook andere materialen kunnen worden gecertificeerd, zegt Samuel Oldenhove, algemeen secretaris bij PEFC Belgium. Zoals het hout voor transportpallets of POS-materialen, folders ... : “Uit onderzoek weten we dat twee derde van de consumenten niet wil bijdragen aan ontbossing.”

Communicatie

Vorderingen op het vlak van duurzaamheid zijn te volgen op de website van Unilever, en ook via audits en jaarverslagen. “Het PEFC-label is wereldwijd erkend. Met zo’n labels kunnen we ons engagement tonen, en ze geven de consument een zekerheid”, zegt Ellen Van Hool. “In 2024 zullen we met Magnum verdere stappen zetten op het vlak van duurzaamheid, waarover we ook op de verpakkingen zelf zullen communiceren.”

Het PEFC-label is belangrijk voor consument en overheid omdat het een garantie is voor het gebruik van hout, papier en karton van duurzame oorsprong.

De switch naar paper packaging moet niet ten koste gaan van de bossen, zegt Samuel Oldenhove: “Voor ons is Responsible Packaging met 3 R’s geschreven: Renewable papier kan alleen vanuit duurzaam beheerde bossen. Responsibly sourced: de mensen die de verpakking produceren moeten ook eerlijk behandeld worden (geen kinderarbeid, respect voor de rechten van inheemse volkeren, bijvoorbeeld). En Recycled material: essentieel om de druk op onze bossen te verlagen. PEFC biedt dat. De inkoop van gecertificeerde materialen stimuleert de vraag. Het is een virtueuze cirkel waar merken zeker aan kunnen bijdragen.”

Renewable, responsibly sourced, recycled: verantwoorde verpakkingen met het PEFC-label

PEFC is een internationaal erkend label voor duurzaam bosbeheer. PEFC is aanwezig in 55 landen en heeft ook een team in België klaarstaan om retailers en merken te ondersteunen om meer verantwoorde en duurzamere verpakkingen te creëren.

Voor meer informatie over het label, het gebruik ervan en de gecertificeerde leveranciers: info@pefc.be.

Klik hier!