iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Zoals elk jaar presenteert Testaankoop op 15 maart, dag van de consument, haar Consumentenbarometer. En wat blijkt daaruit? Meer dan een derde van de Belgen heeft moeilijkheden om basisuitgaven als energie of vis en vlees te betalen, terwijl 60% van de Belgische gezinnen moeite om op het einde van de maand te sparen.
Het is ondertussen een jaarlijkse traditie geworden: de Consumentenbarometer van Testaankoop. Die geeft een overzicht van de financiën van Belgische gezinnen, gebaseerd op een representatieve bevraging bij meer dan 4.000 consumenten. Ondanks de hoge inflatie het afgelopen jaar blijkt uit de nieuwe barometer dat Belgische gezinnen het voorbije jaar minder financiële moeilijkheden hadden dan vorig jaar. “Dat is voor een groot deel te danken aan de dalingen in energieprijzen”, verklaart Testaankoop. 36% van de gezinnen geeft aan in 2023 moeilijkheden gehad te hebben met de energiefactuur, ten opzichte van 40% een jaar eerder. Al zitten we daarmee nog lang niet op het niveau van voor de energiecrisis, toen gaf nog geen 30% aan moeite te hebben met de energierekening te betalen. “Bovendien is het aantal gezinnen dat moeilijkheden heeft om vlees, vis of veggieproducten te kopen gestegen van 31% naar 36%”, stelt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, vast. “Dat ligt in lijn met onze onderzoeken naar de prijzen in de supermarkt, waarin we het voorbije jaar grote stijgingen in voedingsprijzen hebben gezien. Het feit dat nog zoveel gezinnen aangeven problemen te hebben met de betaalbaarheid van basisproducten als voeding en energie, toont aan dat onze overheden echt werk moeten maken van een goedkopere energiefactuur en betaalbare prijzen in de supermarkt.”
Verder blijkt uit de barometer dat de categorie “vrije tijd", zoals ieder jaar, de financieel zwaarste categorie blijft. Ruim de helft van de bevraagde gezinnen zegt moeite te hebben met vakanties te kunnen betalen. Bovendien vindt 47% het moeilijk om restaurantbezoekjes te betalen en kan 46% zich geen daguitstapjes verloorloven. “Daarnaast zorgt de auto ook voor financiële kopzorgen: voor bijna 47% van de gezinnen zorgt dit voor moeilijkheden”, vult Clays aan. Dat er nog zoveel financiële moeilijkheden zijn, verklaart waarom 60% van de Belgen aangeeft moeite te hebben om te kunnen sparen. Voor bijna de helft van hen, 29% van de Belgen dus, is het zelfs quasi onmogelijk om iedere maand een bedrag aan de kant te zetten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?