Na melk en fruit komt het fairtrade merk met vlees. Terwijl Fairebel- faire melk succesvol is geworden met melk, heeft het zijn productiefilosofie onlangs toegepast op de fruitsector (zie Gondola #253). En het gaat snel: ook producenten van rundvlees sluiten zich ondertussen aan bij de coöperatie. Ligt er binnenkort Belgisch en fair kwaliteitsrundsvlees in uw rekken?

Ze zijn jong en gepassioneerd door hun metier en willen het een toekomst bieden door te vertrekken van kwaliteit. Dries Timmerman, 40 jaar, is een veehouder in Jabbeke, en Thibaut Desmet, 35 jaar, runt la Ferme du Ponceau in Thorembais-Saint-Trond. Ze stellen dezelfde moeilijkheden vast waarmee producenten vandaag worden geconfronteerd. Daarom hebben ze samen met veel van hun collega-veehouders besloten om lid te worden van Faircoop, de coöperatie die eigenaar is van het merk Fairebel. Alle op het Belgische grondgebied gevestigde familiebedrijven in de vleesveehouderij kunnen zich hierbij aansluiten. Een verdere stap in hun proactieve aanpak, aangezien Dries in Vlaanderen al een PO (Producentenorganisatie vleesvee) had opgericht die 100 veehouders samenbrengt en Thibaut zich had aangesloten bij een Waalse PO, “En direct de mon élevage”. 

De vaststelling is simpel en Thibaut illustreert het treffend: “Eind jaren tachtig verkocht mijn grootvader zijn vlees voor dezelfde prijs als nu. Er is geen inflatie geweest op de prijs die ons werd aangeboden voor het product, terwijl de kosten zijn geëxplodeerd. Een hectare landbouwgrond was toen 5.000 euro waard, vandaag kost dat acht of negen keer zoveel. Vroeger kochten we een tractor voor 25.000 euro, nu kost die 80.000.”

Iedereen in de sector is zich goed bewust van de druk op de veehouders, merkt Dries op, maar het is een pak moeilijker om concrete toezeggingen te krijgen: “Slachthuizen, vleesgroothandelaars of distributeurs, iedereen weet dat veehouders lijden. Iedereen zegt dat er iets moet veranderen, maar van zodra het concreet wordt, beweert iedereen al veel te doen.” En het klopt dat sommige distributeurs al met PO's werken, maar niet genoeg om een significante impact te hebben, stellen Dries en Thibaut. Dat prijs onlangs met 10% gestegen is is onder meer te wijten aan de gezondheidscrisis, verklaren zij. En producenten hebben geen echte controle over deze verkoopprijs die voor hen nochtans zo kritisch is.

Overschakeling naar een model waar iedereen bij wint

Daarom sluiten de veehouders zich nu aan bij Faircoop en bereiden ze zich voor om rundvlees te verkopen aan handelaars onder het merk Fairebel - fair vlees. Het model bewees zich al voor melk. Het garandeert niet alleen een fatsoenlijk inkomen voor de producenten. Het belooft de consument ook kwaliteitsvlees, geproduceerd door veehouders die een charter hebben ondertekend dat bijvoorbeeld stelt dat elk dier in de weide heeft gegraasd waardoor de permanente weides, ecosystemen, biodiversiteit en het klimaat in stand worden gehouden. “Met deze aanpak willen we een veel korter circuit creëren tussen de veehouder, de winkel en de consument. Door zich niet langer te beperken tot melk, maar ook fruit- en vleesproducenten te verwelkomen, zal Fairebel haar slagkracht en communicatie versterken en zullen de verschillende sectoren elkaar ondersteunen en versterken”.

Fairebel - fair vlees is niet langer een project. Alles is klaar om de markt te bedienen. Er is een partnerschap opgezet met Q-Food dat in Lokeren, Chimay en Neufchâteau ateliers heeft en dat over een gevestigde logistieke tool beschikt, aangezien het elke dag voor meer dan 2.500 leveringen zorgt. Vanaf november zal het vlees er verpakt worden in duurzame verpakkingen met het Fairebel - fair vlees-logo en aan centrales of supermarkten geleverd worden. “Vlees van Belgisch Witblauwe koeien die geboren en getogen zijn op onze lokale familieboerderijen en die er ook gegraasd hebben”, benadrukken onze gesprekspartners, die er ook bijzonder trots op zijn dat ze innovatieve producten kunnen aanbieden zoals voorgegaarde, getrancheerde rosbief.

Allemaal argumenten die consumenten van vandaag aanspreken en die de veehouders met veel plezier willen uitleggen in de winkels, in overeenstemming met een animatiebeleid dat zijn vruchten al heeft afgeworpen voor melk. Hoe kan je beter een aanpak uitleggen die stoelt op ethiek, lokaal en kwaliteit?

Wilt u Fairebel - fair vlees aanbieden in uw winkel?

Contacteer ons!
info.meat@faircoop.be
Tel. 080/44 77 26