Het is een goeie gewoonte: we publiceren opnieuw de belangrijkste conclusies uit het halfjaarlijkse rapport van GfK over de perceptie van voedingswinkels door de consument. Wat leert het winterrapport ons deze keer?

Elk jaar ondervraagt GfK 5.000 Belgische huishoudens twee keer, één keer in de zomer en één keer in de winter, over hun perceptie van de verschillende supermarkten in ons land. De beoordeling gebeurt op basis van 7 criteria die in drie groepen samengebracht worden: VOORDEEL (aantrekkelijke promoties, lage prijzen), UITSTRALING (netheid van de winkel, versafdeling, groot assortiment, kwaliteit van de producten) en VRIENDELIJKHEID VAN HET PERSONEEL. De gegevens van dit winterrapport werden verzameld tijdens twee weken van de maand december 2021. Elk van de 7 criteria heeft hetzelfde gewicht in de totaalscore van elke retailer. De evolutie van die score wordt berekend op basis van die van de voorgaande winter, die index 100 krijgt. Een score boven 100 betekent een vooruitgang, een score onder 100 is een terugval. Om opgenomen te worden in de studie moet een supermarkt van minstens 50 deelnemende huishoudens een beoordeling krijgen. Daardoor vallen Makro en Smatch deze keer uit de boot: zij kregen te weinig quoteringen om in rekening te nemen.