Handelsfederatie Comeos kent op 27 oktober de langverwachte Mercuriusprijs toe. De laureaat van dit jaar wordt bekroond voor zijn of haar innovatie, in een tijd waarin die onmisbaar geworden is. 

E-commerce, customer experience, duurzaamheid. Er zijn verschillende criteria die meespelen bij bij de Mercuriusprijs 2021, die handelsfederatie Comeos uitreikt aan de meest innovatieve retailer van het jaar. Naar aanleiding van de nieuwe editie bestaat de jury uit Gino Van Ossel (professor retail & trade marketing Vlerick Business School), Silvie Vanhout (managing partner Gondola Academy), Stefan Van Rompaey (chief editor RetailDetail), Isabelle Gérard (eigenaar Carré Associates), Benjamin Wayens (professor l’ULB, géomarketing), Myriam Blanpain (CEO AddRetail) en Els Breugelmans (professeur marketing KULeuven). De tien genomineerden zijn intussen bekend en zijn:

JBC Leuven

Het begrip duurzaamheid heeft concreet vorm gekregen dankzij een inzameldoos voor oude kleren, interactieve schermen, wasadviezen die de levensduur van kleren verlengen, een hoek bestemd voor het herstellen van kleren en samenwerking met lokale partners.

Bio Planet Eigenbrakel

Ook hier is duurzaamheid duidelijk aanwezig, dankzij een koelinstallatie op propaangas die weinig energie verbruikt (-90% broeikasgassen), boodschappenmandjes gemaakt van gerecylceerde visdraden en van hout van Belgische oorsprong.

Light Gallery Drogenbos

Customer experience staat hier centraal. De website van het bedrijf kreeg een make-over om klanten te inspireren.

Van Haren

De schoenketen heeft 38 winkels gekocht in volle pandemie en creëerde zo’ 350 jobs. Ze had ook veel aandacht voor haar klanten door customer experience centraal te zetten bij de inrichting van de winkels.

Carrefour Market Rijkvorsel en Etterbeek

Het groeiende belang van duurzaamheid is te zien in de Zero Waste hoekjes, in het groeiende aanbod van lokale producten en in de versterking van de relatie met de klant dankzij talrijke interactieve schermen. 

Colruyt Eco-Score

Met de introductie van de Eco-Score probeert Colruyt zo transparant mogelijk te zijn in duurzaamheid. Een primeur voor de Belgische markt.

ZEB for everyone

ZEB wil onder meer de shoppingervaring van mensen met beperkte mobiliteit vergemakkelijken. Om dat mogeljk te maken, hebben personeelsleden een opleiding gekregen om hen te sensibiliseren rond toegankelijkheid en klanten beter te helpen.

Kazidomi

Het platform wil gezonde en duurzame producten toegankelijk maken voor iedereen. Ze maakt geen winst op afzonderlijke producten, maar werkt via een abonnementssysteem met kortingen op heel wat producten.

C&A Meir Anvers

Het merk heeft zijn concept vernieuwd, met engagementen en labels die helder zijn, en met bijzondere aandacht voor duurzaamheid. Het zet ook in op digitaliersing, om de band met de klant te versterken via interactieve aanraakschermen en zelfbedieningskassa’s.

Kruidvat

De winkelketen heeft duidelijker aangegeven zones en een uitgebreider gamma, bredere gangen en een vlottere behandeling aan de kassa dankzij selfscans.