Veganistische voeding wordt steeds populairder. Dat blijkt uit recente investeringen van bekende investeerders als Jeff Bezos (Amazon), Jack Ma (Alibaba) of Xavier Niel (Free, Le Monde). Hun laatste investering? De Amerikaanse start-up Motif Ingredients. 

Eergisteren vernamen we dat Bezos Expeditions, het familie investeringsfonds van Jeff Bezos, deelnam aan een fondsenwerving van 30 miljoen dollar voor NotCo, een Chileense start-up gespecialiseerd in veganistische voeding. Dit jonge bedrijf maakt gebruikt van artificiële intelligentie om zijn producten te ontwikkelen. De drie oprichters: biochemicus Pablio Zamora, bio-ingenieur Matias Muchnick en informaticaspecialist Karim Pichara, hebben namelijk een programma ontwikkeld, met de naam ‘Guiseppe’ , dat de moleculaire structuur van vlees- of melkproducten analyseert en die vergelijkt met de moleculaire samenstelling van planten. Het algoritme detecteert vervolgens de combinaties die mogelijk zijn om de smaak, de kleur en de textuur van het gegeven product te imiteren. Interessant weetje: de naam van het programma 'Guiseppe' verwijst trouwens naar Guiseppe Arcimboldo, een artiest uit de renaissance die bekend stond om zijn portretten op basis van plantaardige ingrediënten. 

90 miljoen dollar via fondsenwerving

Vandaag leren we dat de Amerikaanse start-up Motif Ingredients, die eveneens gespecialiseerd is in veganistische voeding, zo’n 90 miljoen dollar wist de verzilveren dankzij zijn eerste fondsenwerving… Een indrukwekkend bedrag in de foodtech sector, benadrukt Les Echos. Achter de investering vinden we enkele bekende gezichten zoals Jeff Bezos maar ook Bill Gates, Xavier Niel en Jack Ma.

Concreet zijn het Breakthrough Energy Ventures (dat een twintigtal bekende spelers als Bill Gates, Jeff Bezos, Jack Ma en Xavier Niel samenbrengt), Louis Dreyfus Company, Viking Global Investors en Fonterra die investeerden in de start-up.  Aan het hoofd van Motif Ingredients vinden we Jonathan McIntyre, ex-R&D directeur bij Indigo Agriculture en voormalig senior vice president R&D bij PepsiCo.

Artificiële intelligentie ten voordele van innovatie

Net als bij NotCo maakt ook Motif Ingredients gebruik van artificiële intelligentie. De start-up gebruikt namelijk programma’s om de voedingsstoffen in voedsel afkomstig van dieren te identificeren. Vervolgens reconstrueert het de textuur, de smaak en de voedingskwaliteit met behulp van artificiële gisten en bacteriën via een fermentatieproces. En net daar zit het verschil tussen Motif en NotCo. De Amerikaanse start-up creëert namelijk ingrediënten, inclusief de grondstoffen.

Net die creatie onderscheidt Motif Ingredients van zijn concurrenten, omdat het hier om een nog onontgonnen domein gaat, schrijft Les Echos. De start-up heeft alvast grote ambities en wil zelfs een volledig gamma creëren, namelijk honderden producten die producenten vervolgens kunnen gebruiken om eindproducten mee te maken. Motif Ingredients zou zich trouwens vooral richten op kleine start-ups en minder op grote voedingsbedrijven.

“Duurzaamheid en toegang tot voeding zijn een van de grootste uitdagingen waarmee de voedingsindustrie vandaag geconfronteerd wordt. Consumenten verwachten doordachte voedingskeuzes, maar er bestaat een mythe over het feit dat gezonde, plantaardige producten duurder moet zijn, of ze niet hetzelfde smaken of dezelfde voedingskwaliteit hebben als dierlijke voeding die ze proberen te vervangen”, verklaart Jonathan McIntyre, CEO van Motif. “Biotechnologie en fermentatie zijn onze antwoorden en Motif zal dan ook de drijvende kracht zijn achter de volgende voedingsrevolutie met duurzame, betaalbare en toegankelijke ingrediënten die voldoen aan de normen van chefkoks, voedingsontwikkelaars en visionaire merken.”

Veganistische voeding betaalbaar maken

Het doel van Motif Ingredients is om veganistische voeding betaalbaar te maken. Dat wil het doen door bedrijven die zich op de vegan markt willen storten, een eigen laboratorium te bieden en de investeringen in de ontwikkeling van zo'n producten op zich te nemen. Dankzij Motif Ingredients kunnen de bedrijven hun proces met andere woorden uitbesteden.

Gondola heeft in zijn februari-editie een groot dossier gewijd aan vegetarisme en veganisme. Daarvoor gingen we op bezoek bij enkele vegetariërs, veganisten en flexitariërs. Hebt u nog geen abonnement? Klik dan hier!