De voormalige Makro-site in Machelen wordt een tijdelijke parkeerplaats voor de elektrische auto's van Tesla, meldt De Tijd maandag.

De Makro-winkels sloten eind 2022 definitief hun deuren, kort voor de officiële faillietverklaring van moederbedrijf Makro Cash & Carry Belgium. Sindsdien is er weinig veranderd voor het merk, en in het bijzonder voor de vestiging in Machelen. "Daardoor wordt de site een magneet voor sluikstorten, afval en vandalisme", vertelt de burgemeester van de gemeente, Jean-Pierre De Groef, aan het zakenblad De Tijd. "Dit zorgt voor onrust en een gevoel van onveiligheid in de buurt. Om een einde te maken aan de overlast heeft het gemeentebestuur ingestemd met het tijdelijk gebruik van de site door Tesla, dat er maximaal 1.400 van zijn elektrische auto's kan opslaan voordat ze worden verdeeld onder de dealers en klanten van het merk. Tegelijkertijd gaat de eigenaar van de locatie verder met de voorbereiding van de nieuwe definitieve herontwikkelingsplannen en de indiening van de milieuvergunning, die tegen het einde van het jaar moet zijn afgerond, voegt de Nederlandstalige krant eraan toe. Er moet worden opgemerkt dat de andere Makro-vestigingen in België ook onderhevig zijn of zullen zijn aan verschillende tijdelijke bewoning. In Lodelinsart is er bijvoorbeeld een project, dat begin februari werd goedgekeurd door de federale regering, om asielzoekers te huisvesten in omgebouwde containers. De site zou tot 225 mensen kunnen huisvesten en zou beheerd worden door het Rode Kruis en Fedasil.

"Ik ben bang dat het nog lang gaat duren voordat we actie zien"

In de Vision 2024-editie van Gondola was Filip de Bois, portfoliodirecteur België bij Redevco en voorzitter van de BLSC (Belgian Luxembourg Council for Retail and Shopping Centres, het orgaan dat de belangen van Belgische en Luxemburgse retail- en commerciële vastgoedprofessionals behartigt), eerder pessimistisch over een snelle omschakeling op lange termijn van de verschillende Makro-vestigingen. "Het Makro-concept was al lang verouderd en de winkels draaiden niet meer. Daarom was de Metro-groep al jaren van plan om de sites om te bouwen", legde hij toen uit. "Daarvoor heeft het bedrijf zowat elk deel van de markt gepolst: investeerders, grote groepen, enz. Maar Metro heeft er zo lang over gedaan dat alle geïnteresseerde partijen moesten afhaken en alle terreinen nu leeg staan, waardoor er ideeën zijn ontstaan om er iets anders van te maken dan retail. Gent wil een park aanleggen, Antwerpen een terminal voor trams en bussen... En aangezien het heel moeilijk is om vergunningen te krijgen in België, vrees ik dat het nog lang gaat duren voor er iets gebeurt."