Versheid, smaak en kwaliteit blijven de belangrijkste aankoopcriteria voor verse producten bij de Vlaming. Daarnaast kiezen Vlamingen steeds meer voor lokale producten en willen ze voedselverspilling tegengaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat iVox in opdracht van Vlam uitvoerde.

In juni deed iVox, in opdracht van VLAM, een studie bij 500 Vlaamse VVA’s (Verantwoordelijken Voor Aankoop) tussen 18 en 64 jaar. Daar peilde het onderzoeksbureau naar de aankoopcriteria van consumenten bij verse producten. Wat blijkt? Lokale producten worden steeds populairder en ook de strijd tegen voedselverspilling wordt steeds belangrijker.

Aankoopcriteria

Wanneer de Vlaming verse voeding koopt, dan controleert hij in de eerste plaats de kwaliteit, het smakelijk uitzicht en de versheid van de producten met zijn zintuigen. Ook andere factoren zoals de prijs, voedselveiligheid en voedingsinfo spelen een belangrijke rol bij de aankoopkeuze.

Ethische en ecologische afwegingen, die traditioneel lager in de rangschikking staan bij de aankoopcriteria, wegen tegenwoordig zwaarder door. In vergelijking met 11 jaar geleden zijn dierenwelzijn maar vooral het land van herkomst en lokaal geproduceerd de belangrijkste stijgers.

Belgische producten

In 2007 hechtte de Vlaming nog erg weinig belang aan de herkomst van versproducten. Vandaag speelt herkomst wel een duidelijkere rol. 44% van de Vlamingen vindt dit namelijk belangrijk, 10% meer dan in 2007. Bij de groep van Vlamingen die letten op de herkomst heerst een sterke voorkeur voor producten van eigen bodem.

De Vlaamse consument koopt inlandse producten omdat hij hiermee de eigen economie steunt, omdat hij het beter vindt voor het milieu (vooral omwille van minder transport), en omdat hij die vaak als verser en kwaliteitsvoller ervaart. Bovendient heeft de Vlaming meer vertrouwen in de controles die er gebeuren op producten van eigen bodem.

Opvallend is verder dat 65% van de Vlamingen aangeeft vandaag minder voedsel te verspillen dan vroeger. Zo kopen ze bijvoorbeeld minder grote hoeveelheden.

Ambachtelijk, lokaal en recht van de boer

iVox peilde ook naar de voornemens van de Vlaming. Hieruit blijkt dat ongeveer de helft van de Vlamingen meer ambachtelijke producten wil kopen. Daarnaast staan ook lokale producten en producten die rechtstreeks van de boeren komen, hoog op hun verlanglijstje. Verder geven Vlamingen aan in de toekomst meer aandacht te schenken aan de voedingswaarde van producten en vooral terug te grijpen naar pure ingrediënten, pure gerechten en biologische producten.