De Franse supermarktketens E. Leclerc en Cora stoppen met het verspreiden van papieren reclamefolders. Ook Rewe in Duitsland kapt er deels mee, terwijl Lidl in de Nederlandse provincie Utrecht in een proefproject vanaf januari geen folders meer verspreidt.

De papieren folder staat onder druk. De papierprijzen zijn fors gestegen, maar er zijn ook steeds meer mensen die weigeren om een papieren folder in hun bus te krijgen. Ze worden op die manier duurder en minder efficiënt. Cora was de eerste supermarkt om de bedeling van de papieren folder stop te zetten. Op 10 januari gaan bij de keten de laatste folders de deur uit. Uit een test van een jaar lang in zeven hypermarkten bleek dat het ook prima zonder gaat. Door over te schakelen op nieuwe communicatiemedia bereikt de keten naar eigen zeggen zelfs meer en nieuwe klanten. Vandaag raakt ook bekend dat E. Leclerc tegen september 2023 geen papieren folders meer zal verspreiden. Dat meldt Michel-Edouard Leclerc via LinkedIn. “Het gaat om een gezamenlijke beslissing van de 550 leden van onze coöperatieve”, aldus Leclerc. Cora bespaart daarmee 15.000 ton papier per jaar, bij E. Leclerc gaat het om meer dan 50.000 ton papier per jaar. Bij E. Leclerc worden er wel nog folders gedrukt die aan de ingang van de 734 winkels zullen te vinden zijn. De Duitse supermarktketen Rewe maakte bekend dat het vanaf 1 juli 2023 stopt met papieren folders, maar moest na protest van de franchisenemers wel op die beslissing terug keren: zelfstandige ondernemers mogen beslissen of ze ermee doorgaan. Ook dochterketens Netto en Bila gaan er gewoon mee door. In Nederland stopt Lidl in de provincie Utrecht dan weer vanaf januari met papieren folders. Het gaat om een proefproject. Bij ons wil Aldi het gebruik van digitale folders promoten door QR-codes te printen op verpakkingen. Bij de start van dat project liet het weten dat het niet bezig is met het stoppen met papieren folders. Het stoppen met papieren folders houdt een commercieel risico in, zegt Michel-Edouard Leclerc. Het zal er volgens hem op aankomen om het deel van het publiek dat eraan vasthoudt op een andere manier te bereiken en de visibiliteit van promoties te verzekeren.