#4 COVID-19 blijft een enorme impact hebben op de aankopen voor thuisverbruik: voor de tweede keer op rij lag de besteding aan verse voeding hoger dan vóór de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Vlam. Ontdek de resultaten per categorie in onze serie. Vandaag is het de beurt aan vlees.

Het positieve corona-effect merken we ook bij vlees en gevogelte, waar de dalende trend (die de laatste jaren al wel minder sterk was) omgebogen is tot een stijging. Het thuisverbruik van vis, week- en schaaldieren en vleesvervangers steeg nog iets sterker waardoor het aandeel van vlees binnen deze korf gedaald is. Vlees en gevogelte hebben nog wel steeds een volumeaandeel van 84%, tegenover 15% voor vis, week- en schaaldieren en 1% voor vleesvervangers. De jaarpenetratie van vlees en gevogelte blijft heel hoog: 98% van de Belgische gezinnen koopt minstens 1 keer per jaar in deze categorie.

Vers rood vlees

Binnen de categorie van vers vlees (+3,6%) zien we voor de tweede keer op rij een stijging van het thuisverbruik van rundvlees tot 4,6 kg per capita. Voor kalfsvlees bleef het thuisverbruik voor het derde jaar op rij stabiel op 0,6 kg per capita. Bij varkensvlees zagen we een stijging in de periode juli 2020-juni 2021 (+7% tot 5,7 kg per capita). Bij vleesmengelingen noteerden we tot slot een stijging van 9% in de periode juli 2019-juni 2020, maar bleef dat thuisverbruik in juli 2020-juni 2021 op hetzelfde niveau, namelijk 6,4 kg per capita. Ook binnen vers vlees wint hard discount marktaandeel.

Gevogelte, konijn en wild

De aankopen voor thuisverbruik van vers gevogelte en wild stegen van 9 naar 9,7 kg per capita. Vooral kip groeide sterk (+7,1%). Het gevogelteverbruik is het hoogst in Vlaanderen en bij jonge alleenstaanden en gezinnen met kinderen. Het thuisverbruik van kip bedroeg de voorbije periode 9,05 kg per capita en blijft zeer dominant in de gevogelterayon. Binnen kip stijgt het belang van ‘kip in stukken’ (onder andere kipfilet en verwerkte kip) ten koste van braadkip en diepvrieskip. Het aandeel van bio steeg naar 1,5% volumeaandeel. DIS 1 blijft voor kip het belangrijkste aankoopkanaal maar hard discount wint, als enige kanaal, terrein en heeft een derde van het marktvolume in handen.

Het thuisverbruik van konijn groeide in 2020 met 10% en blijft nu op dit hogere niveau met 0,213 kg per capita, 16% kopende gezinnen en een aankoopfrequentie van 2,1 keer per jaar. Bij 65-plussers bedraagt de penetratie nog 28%, bij <30-jarigen is dit slechts 2%.

Brood

Benieuwd naar het vorige artikel uit onze serie? 

Klik hier!
Brood

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de november - december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine