Gilles Tisserand, marketingdirecteur van Tetra Pak Frankrijk en de Benelux, geeft meer uitleg over de lancering van een innovatieve verpakking op basis van plantaardige polymeren in plaats van fossiele brandstoffen. “België was een van de eerste markten in de wereld die deze innovatie, die de CO2-uitstoot vermindert, testte”, benadrukt Gilles Tisserand. 

Tetra Pak heeft onlangs een verpakking ontwikkeld op basis van bio-plastic. Kunt u deze innovatie beschrijven?

Een drankenkarton bestaat voor 70% uit karton, polymeren (tot 19%) en aluminium (ongeveer 5%). Alle Tetra Pak-drankenkartons zijn nu volledig recyclebaar en kunnen in de blauwe zak gestopt worden. Over het algemeen is het plastic dat wordt gebruikt om de drankenkartons te maken, afkomstig van fossiele brandstoffen, ofwel petroleum. We vervangen dit polymeer op fossiele basis geleidelijk door een polymeer op plantaardige basis, dat afkomstig is van siroop van suikerriet. Suikerriet neemt de CO2 op en groeit elk seizoen opnieuw. 

We zijn in 2017 gestart met het commercialiseren van een Tetra Brik® Aseptic-verpakking dat bio-plastic bevat en dat tot 22% minder CO2 uitstoot dan de klassieke versie. 

In tegenstelling tot andere verpakkingsbedrijven heeft Tetra Pak certificaten verkregen die het mogelijk maken om de herkomst van grondstoffen te traceren. Waarom is dit een voordeel? 

Tetra Pak is momenteel de enige leverancier van drankenkartons die met een certificaat kan aantonen dat het plastic van plantaardige oorsprong is. We hebben meer bepaald het Carbon Trust-certificaat gekregen, een internationale en onafhankelijke instantie die gegevens meet en certificeert. Daarnaast is het bio-plastic gecertificeerd door BonSucro. Net als FSC® voor karton, certificeert deze onafhankelijke organisatie de herkomst van het suikerriet en garandeert het dat dit wordt geteeld in overeenstemming met milieu-, economische en sociale normen die de organisatie heeft gedefinieerd. 

Het voordeel van het verkrijgen van certificaten is zeker dat greenwashing wordt vermeden. Sinds we deze externe certificaten hebben verkregen, zien we bovendien een enorme versnelling van de vraag van merken en dus ook van consumenten. Het is in feite een transparante en innovatieve aanpak en een garantie voor traceerbaarheid in de hele keten!

Hebben Belgische merken al gekozen voor een Tetra Pak-verpakking op basis van bio-plastic? 

Absoluut, sommige Belgische merken behoorden zelfs tot de eersten in de wereld die deze innovatie hebben getest. Toen we het concept wilden testen, gingen we op zoek naar sterke merken. Friesland Campina had snel zijn goedkeuring gegeven en koos drie jaar geleden met Cécémel voor een verpakking op basis van plantaardige polymeren. Het merk Campina heeft de innovatie ook getest door te kiezen voor speciaal papier dat niet gebleekt is. Alpro, een internationaal bedrijf van de Danone Group dat gevestigd is in België, heeft er ook voor gekozen om sinds deze zomer al zijn producten te laten overschakelen op bio-plastic. 

Meer recent lanceerde het merk Carrefour een 100% Belgisch merk van halfvolle melk met onze Tetra Pak-oplossing en innoveerde Delhaize in oktober met een biomelk die is verrijkt met calcium en dat in een verpakking op basis van bio-plastic. 

Is Tetra Pak van plan om geleidelijk over te schakelen op verpakkingen die volledig zijn gemaakt op basis van plantaardige polymeren? 

We ontwikkelen onze innovatie in functie van de marktverwachtingen en we verwachten ons aan een versnelling in de komende maanden. Tegen 2030 wil Tetra Pak volledig hernieuwbare verpakkingen implementeren, dat wil zeggen volledig op plantaardige basis.

Vandaag gebruiken we nog steeds een kleine fractie van plastic op basis van fossiele brandstoffen. Daarnaast bieden we op de versmarkt ook al drankenkartons aan op basis van 100% plantaardige polymeren.

Wilt u meer weten over de initiatieven van Tetra Pak?

Contacteer Catherine Willemart, marketing manager Tetra Pak Frankrijk Benelux :

+32 496 87 11 34

Catherine.Willemart@tetrapak.com