Belgische consumenten willen meer betrouwbare milieulabels, blijkt uit een studie van Test-Aankoop over het nut van labels in het kader van ecologische transitie.

Hoe nuttig zijn labels? Het is een vraag die al vaak gesteld worden en die vaak uiteenlopende antwoorden oplevert. Via een studie wijst Test-Aankoop er nu op dat de Belgische consumenten meer een beroep willen kunnen doen op betrouwbare milieulabels. “Uit onze studie blijkt dat Belgen die labels nuttig vinden, maar dat ze zich verloren voelen bij de grote hoeveelheid labels die er zijn en geen vertrouwen hebben in autoriteiten om de correctheid ervan te verifiëren. We pleiten voor een centraal systeem op Europees niveau dat toelaat om labels goed te keuren op basis van solide criteria zodat het consumentenvertrouwen hersteld wordt en het succes van de noodzakelijke ecologische transitie kan verzekerd worden”, aldus de consumentenorganisatie. Om dat te realiseren, moeten toezichthoudende autoriteiten meer systematische controles uitvoeren en toekijken op uitspraken die bedrijven maken.

Al in 2020 toonde een studie van Test-Aankoop dat naast de prijs het gebrek aan informatie en duidelijke labels een belangrijke obstakel waren voor consumenten. “De recente peiling bevestigt dat, omdat 85% van de respondenten het nuttig vind dat producten en diensten informatie over de milieu-impact bevatten. 43% van de respondenten geeft aan dat ze meer aandacht voor milieuclaims hebben dan vijf jaar geleden. 42% zegt een product te verkiezen met een milieulabel dan één zonder”, aldus het rapport. Uitstekend nieuws volgnes woordvoerder Julie Frère, die stelt dat de “betrokkenheid van de consument cruciaal is voor de ecologische transitie. Ze vertegenwoordigen een kritische massa die de macht heeft om de markten een meer duurzame richting uit te duwen. Maar om dat te doen, hebben ze natuurlijk de juiste informatie nodig.”

Gebrek aan kennis

De resultaten tonen ook dat er een gebrek is aan kennis over labels of over duurzame claims: 68% verklaart zich weinig of niet geïnformeerd. Tegelijk heeft 43% aan dat ze geen vertrouwen hebben in autoriteiten om de claims te verifiëren die op producten te vinden zijn. “De consumenten vinden er zich niet in terug en denken vaak dat het gaat om een marketingstrategie om de verkoop te vergroten (57%). De helft van de ondervraagde personen geeft aan dat ze het onderscheid niet kunnen maken tussen een valse en een echte duurzame claim.” Een gegeven dat volgens Test-Aankoop verontrustend is omdat het de betrokkenheid van de consument in de groene transitie compromitteert. “Als we het vertrouwen van de consumenten willen garanderen, moeten we af van de weinig duidelijke, verwarrende en zelfs misleidende labels”, aldus Julie Frère.