In het Verenigd Koninkrijk heeft een eerste effect van de Brexit op de retailsector zich gemanifesteerd. Unilever heeft de prijzen van een aantal producten verhoogd vanwege het lage pond. Tesco wil echter niet betalen en haalde ze uit de rekken. 

 

Update: het conflict is ondertussen opgelost (zie beneden)

Unilever, de FMCG-reus achter merken als Dove en Ben & Jerry’s, heeft de prijs van een aantal producten verhoogd in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf zag zich daartoe genoodzaakt door hogere kosten als gevolg van het lage pond. Volgens Unilever is het daardoor veel duurder geworden op producten en grondstoffen in het VK in te voeren, waardoor een prijsverhoging zich opdringt. De retailers, met Tesco op kop, zijn het daar echter niet mee eens.

Gezien de hevige concurrentiestrijd op de Britse markt, ligt een prijsverhoging enorm gevoelig. Bovendien zijn de retailers niet zeker of Aldi en Lidl, die de markt in het VK momenteel door elkaar aan het schudden zijn, in die prijsverhogingen zullen volgen. 

Bij wijze van antwoord haalde Tesco enkele producten van Unilever, waaronder Marmite-smeerpasta, Surf waspoeder, Hellmann's mayonnaise, Lynx-deodorant (Axe), Ben & Jerry's roomijs, en Pot Noodles uit zijn webshop. De producten zijn online “tijdelijk niet beschikbaar”. Ook in enkele fysieke winkels zou overgegaan zijn tot ‘stock delistings’, al is dat niet helemaal duidelijk.

  

Het is niet de eerste keer dat een retailer overgaat tot een "conflict delisting" wanneer er een conflict  is met een leverancier. Zo haalde Albert Heijn onlangs nog producten van Kraft Heinz uit de rekken. Nochtans bleek onlangs uit onderzoek van de KU Leuven dat zoiets voor geen van beide partijen een goede zaak is. 

Update: conflict opgelost

 

Ondertussen is de ruzie tussen Unilever en Tesco bijgelegd. Beide partijen lieten donderdagavond (13 oktober 2016) weten dat het conflict opgelost was en dat de producten van Unilever weer overal verkrijgbaar zijn bij de retailer. De details van de overeenkomst zijn niet bekend, maar het lijkt erop dat Tesco en Unilever een compromis hebben kunnen sluiten.