Pluxee
Het federaal mobiliteitsbudget, wat is dat eigenlijk? En welke kansen biedt het voor werkgevers én werknemers? Met die vragen trokken we naar Sofie Van Haele van Pluxee, specialist in employee benefits & engagement.
Het federaal mobiliteitsbudget is, kortweg, een alternatief voor de klassieke bedrijfswagen. Bedrijven die nu al bedrijfswagens aanbieden, kunnen ervoor kiezen werknemers andere vormen van mobiliteit aan te bieden. Binnenkort – 1 januari 2026 of toch iets later? – zal de regering bedrijven die bedrijfswagens aanbieden mogelijks verplichten een alternatieve keuze te geven. “Steeds meer bedrijven anticiperen op die beslissing en doen dat nu al, wellicht mede op vraag van werknemers”, zegt Sofie Van Haele, product marketing manager B2B bij Pluxee. “Bijvoorbeeld als de partner zelf al een bedrijfswagen heeft of als men niet ver van de werkplek woont.”
Hoe werkt het?
Het federaal mobiliteitsbudget is gebaseerd op de ‘total cost of ownership’ (TCO) van de huidige bedrijfswagen. De totaalsom dus van aankoop, verzekeringen en belastingen, onderhoud, tankkaart ... “Uiteraard met een limiet”, zegt Sofie Van Haele. “Die TCO mag niet meer zijn dan 20% van je brutoloon, inclusief alle premies en voordelen in natura waarop de werknemer recht heeft, zoals bijvoorbeeld maaltijdcheques.” Momenteel kan je het mobiliteitsbudget al invoeren wanneer je al 36 maanden bedrijfswagens aanbiedt, of als je start. De regels voor volgend jaar liggen nog niet vast. De werknemer is niet verplicht om te kiezen voor een alternatief aanbod en kan trouw blijven aan zijn bedrijfswagen.
Brede waaier aan mogelijkheden
Het federaal mobiliteitsbudget is een slimme optelsom van vormen van mobiliteit. Het eerste luik omvat de klassieke bedrijfswagen. Die wordt groener en vanaf 2026 enkel full electric. Met één troefkaart: kies je voor een iets kleinere wagen, dan houd je als werknemer misschien nog budget over voor luik twee of drie.
Luik twee is het zogeheten duurzame alternatief, met bijvoorbeeld de mogelijkheid om openbaar vervoer en de aankoop van een fiets of step te combineren. Binnen dit luik kunnen ook treinreizen in de Europese Unie (van het hele gezin) of autohuur worden gefaciliteerd, of de aankoop van een fiets voor de partner. En opvallend: wie binnen een straal van 10 kilometer van de werkplek woont of meer dan 50% van de werktijd thuis aan de slag is, kan het budget gebruiken voor huisvesting, zoals de huur of de afbetaling van het huis. Want er wordt bespaard op niet-duurzaam woon-werkverkeer. “Steeds meer mensen kiezen hiervoor”, zegt Sofie Van Haele.
Luik drie bestaat uit het ‘saldo’: is er aan het eind van het jaar nog budget over, dan kan de werknemer dat cash laten uitbetalen. De werkgever betaalt hier niets op, er is wel een bijzondere werknemersbijdrage.
Pluxee
Verschil maken met het moibiliteitsbudget
Het federale mobiliteitsbudget geeft veel vrijheid om te investeren in duurzame mobiliteit. “Het geeft werknemers flexibiliteit”, zegt Sofie Van Haele. “Vandaag met de trein of bus omdat het regent, morgen met de fiets, overmorgen met de auto omdat je de kinderen eerst moet afzetten …”
Het federaal mobiliteitsbudget wordt steeds vaker gebruikt. “Toch weten veel bedrijven niet goed hoe het praktisch werkt. Soms denken ze dat ze te klein zijn om er gebruik van te kunnen maken. Of ze vrezen dat het administratief te ingewikkeld wordt. Het omgekeerde is waar. Wat je als bedrijf aanbiedt, bepaal je vooraf zelf. En het kost niet meer dan wat de bedrijfswagen je als werkgever kost. Het is budgetneutraal en heeft een positieve impact op je duurzaamheidsgraad, op de maatschappij én op je imago als bedrijf. Bij het aanwerven van nieuwe medewerkers kan je het verschil maken met het mobiliteitsbudget. En medewerkers zullen vervolgens minder snel naar een andere werkgever trekken, zeker als die geen mobiliteitsbudget aanbiedt.”
Pluxee als mobiliteitspartner
Waar zit Pluxee in dit verhaal? “Mensen kennen ons van onze cheques, maar we focussen eigenlijk op employee engagement als geheel. En flexibele mobiliteit maakt daar deel van uit. Daarom bieden we Pluxee Mobility aan. Pluxee Mobility is een HR-tool voor werkgevers én een app voor de werknemer. Dit maakt het beheer van het federaal mobiliteitsbudget veel gemakkelijker en neemt heel wat manueel werk weg.”
Pluxee Mobility vertrekt vanuit het budget per categorie van werknemers en het vooraf geïmplementeerde goedkeuringsbeleid. “Je kunt een rechtstreekse link leggen met de HR-afdeling of met het sociaal secretariaat. En met de optie van de geïntegreerde betaalkaart schrap je de manuele administratie voor de terugbetaling van bijvoorbeeld trein-, bus- en metroticketjes, fietsvergoedingen of de huur van een step.” Een groot voordeel is dat alle mobiliteitstransacties en de huisvestingskosten gecentraliseerd worden in één tool, waardoor je altijd een mooi overzicht behoudt.
Pluxee
De meerwaarde van Pluxee
Pluxee is niet de enige mogelijke mobiliteitspartner. “Onze meerwaarde, naast de kwaliteit van onze diensten, is de geïntegreerde betaalkaart, het grote aantal mobiliteitsdiensten in binnen- en buitenland die je kunt koppelen, het gemak om providers toe te voegen en natuurlijk de integratie met payrollsystemen en het sociaal secretariaat”, somt Sofie Van Haele op. “Kortom: het gebruiksgemak voor werkgever én werknemer.”
Hoe begin je eraan?
Het invoeren van het federaal mobiliteitsbudget begint met een juiste berekening van de TCO. En vervolgens: Wat wil ik als werkgever aanbieden? Voor wie? Met andere woorden: hoe pas je je bedrijfspolicy aan? “Pluxee helpt werkgevers bij het implementeren ervan”, zegt Sofie Van Haele. “We helpen bij de onboarding van de tool zodat je regels en je budgetten per categorie van werknemers correct staan ingegeven. De voordelen zijn dus echt interessant! Als werkgever word je duurzamer, flexibeler en competitiever. Werknemers krijgen meer autonomie en flexibiliteit op het vlak van mobiliteit. En fiscaal is het een slim voordeel.”
De drie luiken van het federaal mobiliteitsbudget samengevat:
1.Groene bedrijfswagen
Werknemers kunnen kiezen voor een milieuvriendelijke bedrijfswagen (vanaf 2026 enkel elektrisch). Wie een kleinere of goedkopere wagen kiest, houdt budget over voor de andere luiken.
2.Duurzame alternatieven
Budget kan gebruikt worden voor openbaar vervoer, een fiets, een step, autodelen, of treinreizen binnen de EU. Ook huisvesting binnen 10 km van het werk of bij structureel telewerk (≥50%) komt in aanmerking
3.Cashsaldo
Wat van het mobiliteitsbudget overblijft aan het einde van het jaar, kan de werknemer laten uitbetalen. De werkgever betaalt hier niets op; er geldt enkel een bijzondere werknemersbijdrage.