Carrefour groep boekte in het derde kwartaal van dit jaar 2,3% groei, waardoor zijn omzet eindigde op 20,2 miljard euro. Die stijging was vooral te danken aan een sterke e-commercegroei (+30%). De resultaten in Frankrijk (-0,9%) en België (-2,8%) bleven daarentegen onder de verwachtingen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Carrefour bekendmaakte.

Carrefour groep wist in het derde kwartaal van dit jaar een groei op te tekenen van 2,3% op vergelijkbare basis, waardoor de omzet afklokte op zo’n 20,2 miljard euro. Een iets lagere groei, onder meer door tegenvallende resultaten in zijn thuisland, als we kijken naar het tweede kwartaal van dit jaar, toen bedroeg de stijging nog 3,5%. Al weet de groep wel de positieve trend van dit jaar verder te zetten: Carrefour boekte in de eerste 9 maanden van dit jaar immers een stijging van 3,1% en klokte zo af op een omzet van 59 miljard euro. 

Opvallend: op het gebied van food e-commerce wist de groep wel een indrukwekkende groei neer te zetten van maar liefst 30%. Dat was onder meer te danken aan de flinke investeringen die de retailer deed in digitalisering. 

Frankrijk

In zijn thuisland vielen de cijfers van Carrefour tegen. De groep zag zijn omzet in het derde trimester wegzakken met 0,9% op vergelijkbare basis tot 9,8 miljard euro. Daarbij was het vooral de non-foodafdeling die zwaar getroffen werd: -6,7% op vergelijkbare basis. De foodafdeling bleef daarentegen stabiel.  

Als we dan verder kijken naar de formules van Carrefour die het al dan niet goed deden, zien we dat vooral de hypermarkten teleurstellende resultaten optekenden. De verkoop daalde er met maar liefst 3,6% tot 4,9 miljard euro. Dat was onder meer te wijten aan de investeringen die Carrefour deed in zijn ‘onklopbare prijzen’, het afbouwen van zijn niet-productieve non-foodruimtes, en het afgenomen aantal promoties. De supermarkten en buurtwinkels wisten daarentegen wel een kleine groei te behalen van respectievelijk 1,5% en 2,2%, waardoor de formules afklokten op 3,2 miljard en 1,6 miljard euro. 

Tot slot behaalde de retailer ook een mooie score op het vlak van e-commerce. 

België

Ook in ons land bleven de resultaten onder de verwachtingen. De groep zag zijn verkoopcijfers in het derde kwartaal met 2,8% afnemen tot 1 miljard euro, onder meer door de moeilijke marktomstandigheden in België. Al wist Carrefour wel zijn Act For Food-initiatieven succesvol door te voeren. 

Carrefour zet zo in ons land de negatieve trend verder die zich sinds begin dit jaar liet optekenen. De omzet in de eerste 9 maanden van dit jaar nam immers af met 1,6% tot 3 miljard euro.

Europa

Als we kijken naar de rest van Europa, buiten Frankrijk, behaalde de groep in Q3 gelukkig wel iets betere resultaten, al bleef de omzetgroei beperkte tot een schamele 0,4%. Daardoor klokte de verkoop af op 5,8 miljard euro. Die lichte groei was vooral te danken aan Polen, waar een recordgroei van 6,2% werd gemeten en het land zijn omzet zag aanzwengelen tot 523 miljoen. Dat was onder meer te danken aan het succes van het commerciële model dat de Carrefour groep daar hanteert en de initiatieven om meer klantentevredenheid te bewerkstelligen. 

Naast Polen, wisten ook Roemenië (+2,8%) en Spanje (+1,5%) een mooie groei te behalen, waardoor ze respectievelijk afklokten op 561 miljoen en 2,5 miljard euro. Vooral in Spanje was dat een opmerkelijk resultaat, aangezien het land voor het eerst sinds het tweede kwartaal in 2017 terug groei optekent. Bovendien zetten de mooie resultaten, onder meer dankzij een hogere klantentevredenheid, zich door in alle formaten, inclusief de food e-commerce. 

Italië is net zoals België de vreemde eend in de bijt. Zo boekte de groep er een omzet van 1,2 miljard euro, ofwel een daling van 2,3%. Al blijft dit een gemiddeld resultaat, gezien de moeilijke marktomstandigheden die heersen op de Italiaanse markt. Carrefour groep blijft er onverminderd zijn transformatieplan uitvoeren door onder meer zijn verkoopruimtes te reduceren.

Latijns-Amerika

In tegenstelling tot Europa, wist Carrefour in Latijns-Amerika wel mooie resultaten te boeken. Zo steeg de verkoop er met maar liefst 12,8% tot 4 miljard euro. De Braziliaanse winkels waren daarbij goed voor zo’n 3,4 miljard euro, ofwel een stijging van 3,8%. Als we daarbij dieper ingaan op de verschillende afdelingen, zien we dat de retailafdeling goed was voor een groei van zo’n 8,8%. Dat is meteen ook het beste kwartaalresultaat sinds de afgelopen vijf jaar. Carrefour profiteerde er vooral van de nieuwe prijspositionering die vorig jaar werd doorgevoerd bij zijn hypermarkten. Daarnaast kende ook zijn buurtwinkels, e-commerce en non-food een boost. 

Maar de echte winnaar was toch wel Argentinië dat een groei van maar liefst 58,7% behaalde en zo afklokte op 590 miljoen euro. Hoewel het land momenteel in een complexe politieke en macro-economische situatie verkeerd, profiteerde de retailer er van zijn agressieve commerciële positionering en zijn nabijheid tot de consumenten. 

Azië

Aangezien Carrefour eerder dit jaar zijn activiteiten in China stopzette, blijft de retailer nu enkel nog actief in Taiwan. Daar boekte Carrefour een groei van 2,3% tot 574 miljoen euro, onder meer dankzij geslaagde campagnes tijdens twee belangrijke Taiwanese events: Da Paï Paï en Ghost Festival.