Modeketen ZEB stelde vandaag zijn ambitieuze duurzaamheidsplan voor, waarbij het streeft naar een duurzamere modesector. Tegen 2025 wil de kledingketen enkel nog duurzame merken aanbieden in zijn winkels. Om dat doel te halen start de keten alvast met de lancering van een transparant labelsysteem en opent het zijn eerste vintage pop-up in Wilrijk. 

Modeketen ZEB streeft al langer naar een meer ecologische mode-industrie. Dat deed het onder meer door enkel nog te kiezen voor digitale kassatickets en zijn papieren zakken te vervangen door herbruikbare varianten, waardoor er meer dan 380 ton per jaar wordt bespaard. Toch wil ZEB nog een stapje verder gaan en daarom stelt het vandaag zijn ambitieuze duurzaamheidsplan voor. Daarbij zet het zich niet alleen in voor een duurzamere productie en packaging, maar wil het ook een eco-efficiënt winkelpark verzilveren. 

Geen niet-duurzame merken meer tegen 2025

Concreet wil de kledingketen binnen de vijf jaar het aanbod duurzaam geproduceerde artikelen optrekken naar 80%. Zo zullen er meer ecologische stoffen ingeschakeld worden voor de productie van eigen labels. Maar ook voor de merken die de groep verdeelt wordt met de leveranciers gekeken hoe bijvoorbeeld het gebruik van chemicaliën en biologische verfstoffen bij de productie van denim verder geoptimaliseerd kan worden. Merken die tegen 2025 trouwens niet duurzaam zijn en niet aan de vereisten voldoen worden uit het aanbod gehaald.

Daarnaast wil de keten het gebruik van single use plastics, zoals plastic kledinghoezen en -hangers met de helft verminderen. De verpakking van de online aangekochte kledingstukken wordt volledig duurzaam en de winkels en het hoofdkantoor van ZEB worden energieneutraal. Het duurzaamheidsplan van ZEB zal de komende vijf jaar geleidelijk aan worden uitgerold om in 2025 volledig op punt te staan.

“Bij ZEB willen we niet alleen zelf een inspanning doen maar gaan we ook onze klanten en leveranciers aanzetten om de handen in elkaar te slaan voor een beter milieu. We zijn ervan overtuigd dat, wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt, dit grote veranderingen kan teweegbrengen in de mode-industrie”, verklaart CEO Luc Van Mol. 

Transparante kledinglabels

De productie van de eigen labels (zoals bijvoorbeeld Astrid Black Label, DEUX, …) bestaat nu al voor 70% uit duurzaam materiaal, zoals biologisch katoen, gerecycleerde garen en Lyocell. Deze collecties worden steeds in kleine aantallen geproduceerd door fabrikanten waarmee ZEB een persoonlijk contact heeft. Toch wil de modeketen klanten meer bewust maken van deze duurzame artikelen. Daarom start de keten met het label ‘I Made Your Clothes’, waardoor de klant een beter beeld krijgt over de persoon die de kledingstukken maakt. Daarnaast introduceert het ook het “We Love Our Planet”- label, waardoor consumenten meteen weten welke kledingstukken ecologisch zijn. En klanten die graag ook thuis hun ecologische steentje bijdragen, kunnen gebruikmaken van de DIY-sustainable tips at home van ZEB. Deze vinden klanten terug in de winkel.

The Vintage Shop

Een ander initiatief? De lancering van ZEB's vintage pop-up store, waar klanten terecht kunnen voor 500 vintage artikelen. Met deze winkel, die gedurende 3 maanden zal open zijn, wil de keten kleren een nieuw leven geven en zo zijn steentje bijdragen aan een meer circulaire economie. “Doorheen de jaren merkten we op dat tweedehandskledij een nieuw leven geven enorm aan het boomen is. Dit initiatief is niet enkel hip & trendy maar is ook een grote stap in het verduurzamen van fashion. Met de opening van deze pop-up wil ZEB de klanten aanzetten om kwalitatieve vintage kledij te upcyclen en te combineren met nieuwe stuks”, legt Erika Mees, Marketingdirecteur van ZEB uit.

Duurzaam in de winkel en op kantoor

De focus op duurzaamheid vindt ook achter de schermen plaats. Zo wil ZEB medewerkers aanmoedigen om ecologischer te werken door onder meer zijn printbeleid in de hoofdkantoren aan te passen en personeel aan te zetten om hun printgewoontes te evalueren. En dat is niet alles: op zaterdag 2 mei daagt het ZEB-team alle partners en klanten uit om deel te nemen aan de grote Beach Clean op het strand van Blankenberge.

Daarnaast moet ook het winkelpark zelf duurzamer. Zo voldoen alle (nieuwe) winkelfilialen vanaf 2020 aan de BREEAM normen (instrument om de duurzaamheid van een gebouw te meten). Ook zal ZEB nauw samenwerken met Eoly voor de productie van duurzame energie & nanoGrid voor de monitoring en analyse van verbruikte energie. 

+6,6% verkoop

Tegelijk met de aankondiging van zijn duurzaamheidsplan, stelde ZEB ook zijn jaarresultaten voor. Het groepsresultaat van ZEB, waaronder de merken ZEB, The Fashion Store, PointCarré en ZEB For Stars, voor het financieel jaar 2018-2019 bedraagt 223,4 miljoen euro (inclusief BTW). Goed voor een stijging van 6,6% tegenover het vorige boekjaar: toen bedroeg de omzet 209,5 miljoen euro. Voor het boekjaar 2019-2020 staat een stijging van 10% op de planning en mikt de winkelgroep op een totale omzet van 246,7 miljoen euro.

Met 113 winkels verspreid over heel België is de retailgroep een van de grote spelers en een vaste waarde in de Belgische fashionindustrie. Recent opende ZEB een eerste vestiging in Groothertogdom Luxemburg en krijgt Frankrijk een tweede PointCarré vestiging erbij in augustus. Maar de stijging van het aantal filialen zal zich vooral in België laten merken. Met de geplande opening van negen nieuwe winkels in 2020 komt het aantal op 122 te staan. Dat gaat natuurlijk gepaard met het aanwerven van het nodige personeel: zo worden er per opening 5 tot 8 nieuwe mensen aangeworven. Dat brengt het totaal aantal personeelsleden momenteel op 1.200.

The Vintage Shop

Ben je benieuwd naar de eerste foto's van de nieuwe vintage pop-up store van ZEB? 

Klik hier!
The Vintage Shop