Supermarkten moeten meer doen om duurzame en plantaardige voeding te promoten en ontbossing en voedselverspilling tegen te gaan. Dat zegt denktank Questionmark, dat met steun van Rikolto en Test-aankoop en in samenwerking met onder meer de Bond Beter Leefmilieu een onderzoek deed.

Supermarkten hebben nog veel werk aan de winkel als het over duurzaamheid gaat, concludeert Questionmarkt na onderzoek bij Aldi, Colruyt, Carrefour, Lidl en Delhaize, samen goed voor zo’n 80% van de Belgische markt. Het bekeek daarbij assortiment, winkelomgeving, promoties en beleid. Minder vlees en meer plantaardig eten is volgens Questionmark cruciaal om de milieu-impact van ons voedingspatroon te verminderen, maar supermarkten doen te weinig om dat te promoten en toegankelijker te maken. “Twee op drie kant-en-klaarmaaltijden bevatten vlees of vis, en slechts 4% van de onderzochte kant-en-klaarmaaltijden is volledig plantaardig. In de promotiefolders hebben 70% onderzochte aanbiedingen vlees of vis als hoofdingrediënt. Kant-en-klare vleesproducten zoals schnitzels, burgers en worsten worden vooral in (extra) large porties verkocht”, aldus Questionmark.

Supermarkten garanderen daarnaast niet dat hun volledige assortiment op duurzame wijze geproduceerd is, zegt de organisatie. Consumenten moeten zelf op zoek naar duurzame producten binnen het assortiment. “Supermarkten leggen de verantwoordelijkheid om duurzaam te kopen bij de consument.” Ook als het over ontbossing en voedselverspilling schieten supermarkten nog altijd tekort, ook al nemen ze interessante initiatieven die een aanzet zijn tot meer duurzaamheid. Er zijn tegelijk duidelijke verschillen tussen supermarkten. In de stap naar meer plantaardig eten en de strijd tegen voedselverspilling doet Delhaize het beduidend beter dan Lidl, Aldi en Carrefour. Bij duurzame landbouw en de strijd tegen ontbossing loopt Delhaize dan weer achter, Lidl loopt voorop. Colruyt zit telkens in de middenmoot. Rikolto start samen met Gondola, KU Leuven, UGent en The Shift een netwerk voor supermarkten om goede praktijken en nieuwe wetenschappelijke inzichten te delen over duurzaamheid in retail.