Er is een groot tekort aan bloem in supermarkten. Niet alleen in België, maar ook in de rest van Europa. In België kijken sommige supermarkten naar lokale producenten.

Bloem was een heel populair product toen mensen in de eerste weken van de lockdown aan het hamsteren sloegen, bevestigt Hanne Poppe, woordvoerder van Colruyt. "In de week van 12 tot 18 maart kende de verkoop van bloem een stijging van ongeveer 150% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Eén klant op tien kocht bloem, twee keer meer dan gewoonlijk. Vandaag kopen klanten gemiddeld 1 kg bloem extra. De mixen voor pannenkoeken, cupcakes en dergelijke doen het ook heel goed. Er zijn niet veel alternatieven voor bloemen en bovendien zie je het probleem ook elders in Europa.

Lokale alternatieven

De leveranciers van bloem zijn zoals iedereen onderworpen aan strenge veiligheidsmaatregelen, wat ervoor zorgt dat de productiecapaciteit snel volzet is. "We onderhouden dagelijks contact met onze leveranciers om ervoor te zorgen dat de bevoorrading in onze winkels op peil blijft", aldus Hanne Poppe. "Bloem is een essentieel product voor onze supermarktuitbaters, waardoor ze een beperking kunnen opleggen in het aankopen ervan." Ook bij Carrefour laat het tekort aan bloem zich voelen. "Het is heel moeilijk om voldoende bloem te hebben doordat onze leveranciers te maken krijgen met absenteïsme, onder meer. We zoeken naar de beste oplossingen en alternatieven om de voorraad bij te houden", zegt woordvoer Ariane Goossens. "Les Moulines de Statte, uit de buurt van Hoei, heeft ons zo een eerste vrachtwagen geleverd vorige vrijdag. Dat hebben we verdeeld over onze winkels. Een nieuwe levering volgt nu vrijdag."

Geen tekort aan tarwe

Guy De Mol, verantwoordelijke bij Moulins de Statte, zei eerder deze week het volgende: "Er is geen tekort aan tarwe in Wallonië. De producenten ontbreken wel aangepaste zakken bloem voor de consument. We verkopen onze producten gewoonlijk aan bakkers. Dat gebeurt in zakken van 25 kilo. Produceren in zakken van 1, 2 of 5 kg is niet interessant voor hen, omdat het minder rendabel is." Veel producenten moeten hun manier van werken aanpassen, waardoor er 10 à 15 dagen zitten tussen de bestelling en de uiteindelijke levering. Ariane Goossens: "We zoeken alternatieve producenten om de vraag mee op te vangen."