De Carrefour groep heeft zijn resultaten voor het tweede kwartaal van 2020 voorgesteld. De balans is over het algemeen positief, onder meer dankzij Carrefour België dat in Europa de beste leerling is van de klas. 

Het is al vaak gezegd: de foodretail heeft niet echt geleden onder de coronacrisis, integendeel zelfs. Toch heeft elke keten anders geprofiteerd van de gevolgen van de lockdown. De hypermarkten van Carrefour zijn in sommige landen bijvoorbeeld minder populair omdat ze verder gelegen zijn van woonwijken. Gisteren publiceerde de Carrefour groep, die vooral in Europa en Latijns-Amerika aanwezig is, meer nauwkeurige resultaten. Wat blijkt? In Europa realiseerde Carrefour in het tweede kwartaal een groei van 4,7% op vergelijkbare basis, waarbij Italië (-7,4%) en Polen (-4,2%) minder goed presteerden. De Belgische markt zag zijn vergelijkbare groei dan weer met een indrukwekkende 15,9% stijgen. Dat maakt van België meteen de beste leerling van de klas op Europees niveau. Daarnaast krikte Carrefour zijn marktaandeel, dat al sinds het eerste kwartaal stijgt, verder op. "In een dynamische markt die profiteert van de sluiting van de grenzen, profiteert Carrefour België van een winkelpark dat bijzonder goed is aangepast, met name middelgrote hypermarkten in de buurt van de stadscentra", benadrukt CEO Alexandre Bompard in een persbericht.

Sterke groei bij buurtwinkels in april

April werd wereldwijd gekenmerkt door de verschillende lockdowns, die in de meeste landen waar Carrefour actief was, de kop op staken. "In verschillende landen, en dan vooral in Europa, hebben we een vergelijkbaar consumptiegedrag vastgesteld", vervolgt de topman. Consumenten kozen meer voor buurtwinkels (+19%) en supermarkten (+8,3%), die toegankelijker zijn, al ging dat ten koste van de hypermarkten (-4,6%). Hoewel het aantal winkelbezoeken terugliep bij alle winkelformules, is de gemiddelde korf wel sterk toegenomen. De online foodretail heeft de sterke dynamiek die in maart werd geregistreerd, aangehouden. De non-foodmarkt werd daarentegen afgestraft (-7,9%), en dan vooral bepaalde categorieën zoals kleding, die als niet-prioritair worden beschouwd. In verschillende landen waar de groep actief is (met name Spanje en Italië) hebben de autoriteiten ook beslist om sommige non-foodafdelingen te sluiten. Bovendien hebben retailers hun promotieactiviteiten tijdelijk beperkt door het verbod dat was opgelegd door de overheden. 

Mei en juni: stabieler koopgedrag keert terug

Vanaf de maand mei werden de lockdowns in Europese landen geleidelijk aan opgeheven. Dat geldt echter niet voor Latijns-Amerika. Zo heeft Brazilië, waar het gezondheidsbeleid verschilt per staat, lokale lockdowns, terwijl Argentinië tot op heden nog steeds in lockdown is. Hoewel de gezondheidssituatie en de duur van de lockdowns van land tot land verschillen, tekenen er zich wel bepaalde trends af, zo merkt Carrefour op. In mei en juni deed de foodretail het erg goed, waarbij onder meer geprofiteerd werd van het feit dat mensen out-of-home consumptie uitstelden. Daarnaast zien we dat buurtwinkels en supermarkten erg aantrekkelijk blijven (+8,9% buurtwinkels en +5,5% supermarkten). De hypermarkten, die opnieuw volledig toegankelijk zijn, hebben een aanhoudende activiteit gekend (+8,0%). Zij hebben hun rol goed gespeeld na de lockdown (prijzen, sociale distancing, promoties), ook al werden zij in sommige landen benadeeld door een traag herstel van de trafiek in de winkels. 

100% groei voor food e-commerce in Q2

Carrefour heeft natuurlijk ook andere activiteiten, die, in tegenstelling tot de foodsector, wel de gevolgen hebben gevoeld van de coronacrisis. Daarbij verwijzen we naar de commerciële diensten (reizen, entertainment, verhuur, enzovoort). Deze “niet-essentiële” diensten moesten sluiten tijdens de lockdown. Ook noemenswaardig is de verkoop aan de horeca, die flinke klappen heeft moeten incasseren. 

Omzet +3,8% in eerste halfjaar

Naast zijn kwartaalcijfers, maakte Carrefour groep ook zijn halfjaarcijfers bekend. Als we terugkijken naar de eerste zes maanden van 2020, behaalde de groep een omzet van 38,2 miljard euro, een stijging van 3,8% bij constante wisselkoersen en een daling van 1,6% bij actuele wisselkoersen. Tot slot groeide de recurrente bedrijfsopbrengst van de groep met 29,1% bij constante wisselkoersen tot 718 miljoen euro.