Hoewel de versoepeling van het individueel shoppen direct zijn vruchten heeft afgeworpen, konden de zomersolden niet meer gered worden. 70% van de modehandelaars heeft minder verkocht dan vorig jaar. Daarnaast ligt het gemiddelde omzetcijfer 21% lager dan vorig jaar, zo blijkt uit een studie van Mode Unie en Unizo. 

Ondanks de versoepeling van het individueel shoppen deze week en de toegenomen verkoop die daarmee gepaard ging, ziet het ernaar uit dat de solden in mineur zullen eindigen. Uit een peiling van Mode Unie en Unizo bij 250 modehandelaars blijkt dat 70% minder heeft verkocht in vergelijking met de zomersolden vorig jaar. 19% van de bevraagden heeft evenveel verkocht en 11% zelfs meer. In vergelijking met vorig jaar lag het gemiddelde omzetcijfer 21% lager.

Dat de verkoop vooral in de eerste drie weken tegenviel heeft onder meer te maken met de hittegolf en de strenge coronamaatregelen. “Het verplicht individueel shoppen en de negatieve berichtgeving erover zetten een serieuze rem op het consumentenvertrouwen en zorgde voor een lage opkomst in modewinkel”, verklaart Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “De laatste week van de solden kende de verkoop een mooie herstart doordat mensen weer per twee mochten gaan shoppen, maar dat haalde de totale soldenverkoop niet helemaal op.” Daarnaast gaven consumenten minder uit aan kledij door het wegvallen van feestgelegenheden en het verhoogde thuiswerk. Hierdoor bleven vooral de meer geklede stukken in de winkelrekken hangen. De hoge kortingen die al van bij de start werden gegeven, zetten ook druk op de omzet.

“Het resultaat van de seizoens- en soldenverkoop is in geen geval positief te noemen en een zware dobber voor heel wat modehandelaars, maar toch zijn de resultaten beter dan verwacht. Voorafgaand aan de solden verwachtten modehandelaars immers een negatieve resultaat van 36 procent”, besluit Isolde Delanghe.