Sodexo Group wil inspelen op het groeiende succes van extralegale voordelen (maaltijdcheques, ecocheques, sport- en cultuurcheques…) en vormt zijn Benefits & Rewards Services-divisie om tot een autonome organisatie: Pluxee.

Jaar na jaar zet het succes van de verschillende vormen van extralegale voordelen zich onverminderd voort. Uit de laatste cijfers van sectorfederatie VIA blijkt dat het afgelopen jaar zo’n 2,9 miljoen Belgen van 151.000 bedrijven in totaal 3 miljard euro uitgaven via de cheque aan boodschappen of restaurantbezoeken. Met 2,3 miljoen gebruikers, actief in 124.000 bedrijven, en een budget van 384 miljoen euro dat werd uitgegeven (+10% in één jaar), waren ook ecocheques erg populair. Tot slot spendeerden 75.000 werknemers van bijna 2.000 bedrijven het afgelopen jaar bijna 6 miljoen euro aan sport- en cultuurmogelijkheden. Die populariteit van de verschillende cheques heeft Sodexo, een van de erkende uitgevers van deze vouchers, er dan ook van overtuigd om zijn Benefits & Rewards Services-divisie om te vormen tot een autonome organisatie, met de naam Pluxee. Het bedrijf ziet naar eigen zeggen "een enorm groeipotentieel" in de trend van werkgevers om welzijn en duurzaamheid onder hun werknemers te bevorderen. Door de naamsverandering krijgen meer dan 1,6 miljoen gebruikers van de oude Sodexo-kaart binnenkort een nieuwe Pluxee-kaart.

“Pluxee is vastbesloten om de opportuniteiten binnen deze extralegale voordelen verder te verkennen en te blijven groeien om aan de behoeften van zowel werkgevers als werknemers te voldoen”, reageert Sven Marinus, country director van Pluxee in België en Luxemburg. Om de werking van zijn producten nog verder te versterken zet Pluxee de komende jaren bovendien sterker in hun digitale dienstverlening. “Mensen betalen het liefst digitaal. Daarom investeert Pluxee maar liefst 10% van haar omzet in digitale innovaties. Zo stomen we Pluxee klaar voor de toekomst met een digitaal ecosysteem op maat. Het gaat zowel over onzichtbare investeringen die de veiligheid van ieders gegevens blijven garanderen, maar ook over zichtbare investeringen voor handelaars, zoals het verbeteren van een store locator, de feature om zelf een handelaar voor te stellen enzovoort”, besluit Marinus.