Eind dit jaar valt het doek over Hudson’s Bay (HBC) in Nederland. De Canadese groep sluit er al zijn winkels, meldt het Financieel Dagblad. Het nieuws is door het bedrijf nog niet bevestigd, maar de vakbond CNV kon de plannen inkijken. De warenhuisketen bereidt het collectief ontslag voor de 1.424 medewerkers voor.

Het vertrek van HBC – nog geen drie jaar nadat de groep in Nederland neerstreek - komt niet als een verrassing. De groep kon haar ambities in Europa niet waarmaken. In 2015 lijfde ze de Duitse groep Kaufhof in, waartoe Galeria Inno behoorde, maar eind vorig jaar werd HBC Europe genoopt een fusie aan te gaan met de Duitse keten Karstadt, eigendom van de Oostenrijkse groep Signa. Die verkreeg de leiding over de activiteiten in Europa. In juni nam Signa alle Europese winkels over, met uitzondering van die in Nederland.

Volgens CNV meden de Nederlandse klanten de Hudson’s Bay grootwarenhuizen – die het imago hadden te duur te zijn - en waren de kosten te hoog. Nederland telt 15 winkels en volgens verschillende experts is dat een te kleine basis voor een hele organisatie op gebied van logistiek, inkoop en marketing. Oorspronkelijk nam de keten zich voor om ruim twintig extra warenhuizen in Nederland te openen, maar zag daarvan af door de tegenvallende resultaten. In 2018 verloren de Nederlandse vestigingen samen 80 miljoen euro. Bij ongewijzigd beleid zouden de verliezen tegen 2028 oplopen tot in totaal meer dan een miljard euro.

Probleem met vastgoed

In Nederland stelt men zich de vraag wat er met het vastgoed zal gebeuren. Veel winkels waren in voormalige V&D panden-gevestigd, die voor veel geld werden gerenoveerd. Vastgoedexperts verklaren aan het FD dat de panden te groot zijn om opnieuw te verhuren, al zijn ze op prima locaties gevestigd. De gelijkvloers en de eerste verdieping zouden nog wel makkelijk te verhuren zijn, maar voor de andere verdiepingen zal dat een hele uitdaging worden. Ze denken dan ook in de richting van kantoren en appartementen.

Ze achten de kans bijzonder klein dat de winkels vervangen worden door andere grootwarenhuizen. De formule heeft het overal in Europa moeilijk door de concurrentie van de e-commerce marktplaatsen en door gespecialiseerde retailketens zoals H&M op modegebied of Mediamarkt voor elektronica, zeggen de experten nog.