iStock
Exclusief
iStock
Statbel, het Belgische bureau voor statistiek, heeft dinsdag de resultaten gepubliceerd van een uitgebreide enquête over de lonen in Belgische bedrijven. Uit die resultaten blijkt dat de retail de derde slechtst betaalde sector is.
In 2020 verdiende een voltijdse werknemer gemiddeld 3.832 euro bruto per maand, zonder vakantiegeld of 13de maand, zo blijkt uit de cijfers van de enquête van Statbel bij meer dan 130.000 werknemers van Belgische bedrijven. Het mediaanloon bedroeg toen 3.550 euro, wat betekent dat 50% van de werknemers niet meer verdiende dan dit bedrag. Voorts verdiende 69% van betrokken werknemers tussen de 2.000 en de 4.250 euro bruto per maand, terwijl 10% van de werknemers minder dan 2.334 euro en nog eens 10% meer dan 5.991 euro per maand verdiende. Opmerkelijk is dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen aanzienlijk is verkleind. Waar dat in 2019 nog 4,1% was, is dat het jaar erop maar 0,4%. In Wallonië lag het gemiddelde salaris van vrouwen zelfs hoger dan dat van mannen.
Terwijl de petrochemische nijverheid en activiteiten van hoofdkantoren, de adviesbureaus op het gebied van bedrijfsbeheer en de financiële dienstverlening de sectoren zijn die hun werknemers het best betalen, vinden we aan het andere eind van het spectrum de horeca (eet- en drinkgelegenheden, daarna het aanbieden van accomodatie), waar de lonen het laagst zijn, gevolgd door de retail. In deze laatste sector bedroeg het gemiddelde loon van een voltijdse werknemer 3.000 euro in 2020, ofwel 22% onder het nationale gemiddelde. Ter herinnering: de retail, en met meer specifiek de supermarktsector, kampt al enige tijd met terugkerende tekorten aan arbeidskrachten. Er moet wel opgemerkt worden dat de cijfers van Statbel geen rekening houden met deeltijdse werknemers en zelfstandigen, die talrijk zijn in de sector, noch met ondernemingen met minder dan 10 werknemers.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?