Misschien bent u niet vertrouwd met acroniemen als PIM of DAM, maar de kans is groot dat uw professionele activiteit geconfronteerd wordt met de noodzaak om steeds meer productgegevens te verzamelen, te verwerken en te verspreiden. Een Belgisch bedrijf heeft daarom Pimalion opgericht, een uniek samenwerkingsplatform dat deze taken, die steeds kritischer worden voor retailers en hun leveranciers, integreert, faciliteert en optimaliseert.

In de huidige complexe omgeving, waarin de kanalen voor de verspreiding van informatie zich hebben vermenigvuldigd en het tempo van de communicatie is versneld, is het voor een retailer of fabrikant onmogelijk om de informatiestroom rond zijn producten of content efficiënt en op een betrouwbare manier te beheren zonder over de technologische middelen te beschikken om deze dagelijkse uitdaging aan te gaan.

Het is op basis van die vaststelling dat het platform SaaS Pimalion werd opgericht. Op dit moment wordt het bedrijf geleid door Philippe Bindels, die als manager van een communicatiebureau altijd heeft geanticipeerd op de behoeften van de retailsector. Met welke ambitie? Het ontwikkelen van een geïntegreerd samenwerkingsplatform dat zo wendbaar en compleet mogelijk is, en dat in staat is om productgegevens te beheren, vanaf de creatie en verrijking tot en met de publicatie via meerdere kanalen. En dit voor zowel B2B- als B2C-bedrijven. Vijf jaar na de oprichting heeft Romulus, het jonge Belgische bedrijf dat Pimalion ontwikkelt, de status van een technologische start-up al lang overtroffen en al zijn beloften waargemaakt.

Productgegevens extraheren en organiseren

De eerste stap is het verzamelen en integreren van een grote hoeveelheid bestaande productgegevens, beschikbaar in verschillende formaten, uit verschillende bronnen: ERP, andere product- of mediaplatformen, datapools, Excel-spreadsheets, of zelfs “web scraping”. Dat laatste houdt de geautomatiseerde extractie in van content die op het web beschikbaar is, om de exploitatie van hun content in andere contexten mogelijk te maken. Zonder een geschikte sourcing tool is het verzamelen en verwerken van deze gegevens een onmogelijke taak, bevestigt Philippe Bindels, die ons een voorbeeld: geeft “Neem het geval van onze klant Socoda, een van de Franse leiders in de distributie van producten voor de bouw en de industrie. Hun catalogus bevat meer dan 1.000 merken, goed voor niet minder dan 5 à 6 miljoen items waarvoor productgegevens moeten worden verzameld en beheerd”.

Het volstaat niet om deze gegevens enkel te verzamelen. Ze moeten ook gestructureerd, gestandaardiseerd en geharmoniseerd worden tot een unieke nomenclatuur in datamodellen die dynamisch moeten worden gerealiseerd, zodat alle producten met consistente kenmerken worden beschreven en gerangschikt. De productfiche van elk artikel moet uiteraard in de juiste categorie worden gerangschikt, overeenkomstig met de sorteercriteria. Om het voorbeeld van DIY te nemen, zal een dergelijk item moeten overeenkomen met een opeenvolgende classificatielogica: gereedschap / elektrisch gereedschap / boormachines... Daarnaast is het ook nodig om alle waarde-eenheden te harmoniseren. Worden de producten beschreven in kilo's? In gram? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de kolossale taak om productgegevens te verzamelen en te verwerken.

Pimalion automatiseert dit proces met behulp van zijn ETL-module (Extract, Transform, Load). Die bespaart niet alleen tijd, maar is ook betrouwbaarder dan traditionele of manuele methodes. Als we bijvoorbeeld naar de eerder genoemde scraping-tool kijken, is het mogelijk om een groot aantal elementen die beschikbaar zijn op de websites van de fabrikanten gemakkelijk te recupereren en te organiseren: teksten, beeldmateriaal, instructies in PDF-formaat, technische fiches, links naar video's, enzovoort. En de kracht van Pimalion's sourcing oplossing is dat deze zorgt voor het automatisch beheer van producten en collecties. “De enige grens die niet mag overschreden worden, is die van de definitieve validatie van de verzamelde en verwerkte gegevens. Voor de rest is alles geautomatiseerd.”

Pimalion

Volledige controle over de publicatie

Al deze gegevens, die op een dynamische manier verzameld, geclassificeerd, verrijkt en bijgewerkt worden, vormen het PIM (Product Information Management), de referentiedatabank die in staat is om de verspreiding van de inhoud op een homogene manier te beheren. Want Pimalion verzamelt en organiseert niet alleen de beschikbare gegevens: het platform integreert ook een DAM (multimediale database), die hun publicatie optimaal beheert via de meest uiteenlopende kanalen: gedrukte communicatie (catalogi, folders, tijdschriften…), web (e-commerce, sociale media, marktplaatsen…), digitaal (apps, narrowcasting, beacons…), CMS, POS, CRM enzovoort.

De “Planner” module van het platform is een echte dirigent van de verspreide informatie, en zal alle huidige multichannel communicatiecampagnes organiseren, door tegelijk met hen de juiste attributen te delen die aan de producten gelinkt zijn: beschrijvingen, visuals, promotionele aanbiedingen... Dit alles gebeurt via de cloud, via een collaboratieve manier, aangezien Pimalion u toelaat om de creatie, wijziging of validatie van media te delen met alle interne betrokkenen en externe partners. Het platform zal kunnen spelen met talen, formaten en zelfs de verschillende merken die eigendom zijn van een bedrijf dat klant is. Het kan ook interageren met andere bestaande technologieën, zoals Indesign voor de lay-out, Dropbox voor de distributie of PDFreactor voor de conversie naar verschillende distributieformaten.

“Carrefour België is misschien wel het meest sprekende voorbeeld,” zegt Philippe Bindels. “Het door Pimalion opgezette platform wordt gedeeld door bijna 290 gebruikers, zowel intern als extern. Het beheert gemiddeld 120 folders per jaar, in 2 of 3 versies (talen), maar ook alles wat de drie respectievelijke formaten - Carrefour hypermarkten, Carrefour market of Carrefour express - verspreiden via het web, sociale media, digitale schermen, POS, enzovoort. Elke week worden er automatisch enkele 10.000 PDF-bestanden, Jpeg en Tumbnails gemaakt om actuele promo’s aan te kondigen, in slechts anderhalf tot twee uur. Zonder de technologische middelen van een dergelijke oplossing zou de benodigde tijd niet alleen onberekenbaar zijn, maar zou de taak gewoonweg onmogelijk kunnen worden uitgevoerd”.

Beheersing van de marketingactiviteiten en -kosten

Het belang en het potentieel van een dergelijk instrument is enorm. Het heeft betrekking op een breed scala aan functies: IT-managers, Master Data Managers, Marketing managers, Product managers, grafisch vormgevers. Maar ook cost controllers, gevoelig voor de aanzienlijke tijd- en geldbesparingen die worden gerealiseerd, en meer in het algemeen CEO's, aangezien de implementatie van een dergelijk platform de kern vormt van de dagelijkse activiteit van een distributiebedrijf.

Elke week genereert Pimalion automatisch enkele 10.000 PDF-bestanden om actuele promoties bij Carrefour België via verschillende media aan te kondigen in minder dan twee uur.

Philippe Bindels
CEO bij Pimalion

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Pimalion al klanten heeft overtuigd zoals Carrefour, louis delhaize / Delfood, Trafic, Di, Mr. Bricolage Frankrijk of Fun, in het B2C retailuniversum, maar ook enkele machtige B2B-distributeurs in Frankrijk, zoals ProBox (Adeo), CMEM of Socoda. De voordelen van het platform maken het geschikt voor een grote verscheidenheid aan bedrijven die actief zijn in B2B- of B2C-sector. We willen trouwens benadrukken dat Gondola van plan is zich uit te rusten om de informatie die door de verschillende divisies wordt geproduceerd en gedistribueerd te beheersen op verschillende media.

Serieuze referenties voor een jong bedrijf als Romulus. Het wordt geleid door een ideaal tandem dat bestaat uit Philippe Bindels, CEO, en Myriam Blanpain, een buitengewone en langdurige partner, maar ook voorzitter van de raad van bestuur en baas van het communicatiebureau AddRetail. Het bedrijf wist zowel particuliere investeerders als de Waalse investeringsmaatschappij SRIW (ongeveer 15%) aan te trekken. Een team van meer dan 20 mensen zet zich in om de oplossing verder te ontwikkelen, maar ook om een platform te creëren die meer specifiek gericht is op de behoeften van de mediahuizen. De explosieve groei van de communicatiekanalen dwingt alle bedrijven om het beheer van hun marketing ressources te centraliseren en te optimaliseren. De Pimalion-software heeft, door een efficiënte en betaalbare oplossing te bieden, alle kans om een groeiend aantal distributeurs aan te trekken die direct betrokken zijn bij deze bezorgdheid.

Contact en info

p.bindels@pimalion.com
0032 475 66 13 65