Op vrij korte termijn gaat de Nederlandse online supermarkt Picnic zijn inmiddels bekende bestelwagens vervangen door een nieuw voertuig, dat het samen met het technologiebedrijf VDL Steelweld en kennisinstelling TNO ontwikkelt. De huidige ‘bestelbusjes’ blijken te duur en niet robuust genoeg. Picnic wordt ‘launching partner’ van de nieuwe elektrische last-mile bestelwagen, die andere spelers in de markt ook zullen kunnen kopen. Ook Albert Heijn en Jumbo experimenteren met elektrische trucks.

De Nederlandse overheid heeft zopas een aantal zogenaamde DKTI-projecten goedgekeurd. Een daarvan is het DUELL-project: Development of an Urban E-truck for Last-mile Logistics.

Picnic gebruikt momenteel elektrische bestelwagens die eigenlijk bedoeld zijn voor gemeentewerken of golfterreinen. Deze voertuigen blijken relatief duur en niet robuust genoeg voor het transport van goederen. Ook kan de huidige technologie niet worden geïntegreerd in logistieke planningsystemen, waardoor het werken met en het laden van elektrische voertuigen niet genoeg kan worden geoptimaliseerd.

De drie partners gaan daarom samen een nieuw elektrisch voertuig van 3,5 ton ontwikkelen, dat specifiek op de zware last-mile stadslogistiek is gericht. VDL zal die naar verwachting in 2020 in productie nemen. Er wordt gesproken over ‘ tienduizenden’ zero emissie bestelwagens, waarvan de helft zal worden geëxporteerd.

Albert Heijn en Jumbo

Ook Albert Heijn wil elektrisch gaan. Daarom gaat de keten samen met truckproducent DAF en twee transporteurs – Peter Appel en Simon Loos – een hybride vrachtwagen uitproberen in het kader van de DKTI-projecten. Die zal op diesel rijden en overschakelen op elektriciteit wanneer die de binnenstad inrijdt. De keten heeft de ambitie om al haar supermarkten en de andere winkels onder de vlag van Ahold Delhaize in Nederland (zoals Etos en Gall&Gall), schoon en stil te beleveren in 2025. Dit proefproject moet onder andere onderzoeken of dit technisch en economisch haalbaar is.

Een derde proefproject is dat van de Jumbo-supermarkten. Die gaat een pre-serie versie van een 100% elektrische distributietrekker die VDL ontwikkelde, twee jaar lang testen vanuit zijn distributiecentrum in Veghel. Hierbij zal de gebruikte elektriciteit uit zonne-energie gehaald worden, zodat niet alleen het gebruik, maar ook de opwek 100% duurzaam is.