Sinds het begin van de coronacrisis neemt het aantal online aankopen explostief toe, blijkt uit onderzoek van GfK. Alleen de Belgische modesector profiteert niet mee en verliest tweederde van zijn omzet.

GfK bekeek de non-foodverkopen in week 12, de week van 16 tot 22 maart en de eerste week van de verplichte winkelsluitingen. De belangrijkste vaststelling: online-omzet groeit explosief nu het ook het enige verkoopkanaal is geworden.Voor het eerst in de geschiedenis is online zelfs het belangrijkste verkoopkanaal in electronica: liefst 64% van alle omzet kwam van het internet. Daardoor wist de sector de omzet in totaal ook stabiel te houden, ondanks het wegvallen van de fysieke verkoop. 

Mensen kochten om de langere duur van de maatregelen op te vangen vooral allerlei apparatuur voor laptops (+100%) en beeldschermen (+252%) om thuis te werken, tot diepvriezers (x5) en broodbakmachinese (x9). Er werden in de voorbije twee weken meer broodbakmachines verkocht dan normaal in twee maanden, aldus GfK. Ook entertainmentproducten deden het goed (+12%). Er werden 145% meer spelconcolesn, games (+48%) en kinderboeken (+32%) verkocht. Niet alleen online, maar ook in winkels die tijdens de lockdown light nog open mochten blijven.

Modesector bloedt

In schril contrast daarmee heeft de Belgische modesector een rampzalige week achter de rug. Kledingwinkels verloren in de eerste week van de verplichte sluitingen liefst tweederde van hun normale weekomzet (-68%). Online kan het tij niet keren, want ook daar loopt de omzet met 5% achteruit. Wie thuiszit, heeft koopt (voorlopig?) geen nieuwe kleren. “Het is zeer waarschijnlijk dat deze indrukwekkende verschuiving een blijvende impact zal hebben op het Belgische retaillandschap”, zegt Wim Boesmans, commercieel directeur bij GfK Belgium.  Hij ziet dat winkelketens die investeren in een online platform nu een grote stijging in verkoop zien.