E-commerce biedt retailers vandaag meer dan een pak mogelijkheden. 12% van de Belgische consumenten heeft sinds het begin van de crisis voor het eerst online gekocht. De helft van hen zegt dat ze denken ook in de toekomst meer online te kopen. Dat blijkt tijdens de webinar van Gondola Academy in samenwerking met Bpost en Safeshops.be. 

Covid-19 geeft e-commerce een stevige duw in de rug. Uit een enquête in opdracht van Gondola Academy, Bpost en Safeshops.be blijkt dat 12% van de consumenten in ons land voor het eerst online gekocht heeft, onder invloed van de lockdown. Op één jaar tijd is de waarde van wat er online verkocht werd in ons land met 61% in waarde gestegen. Zes op tien Belgen heeft sinds het begin van de crisis online gekocht, ook in nieuwe categorieën als voeding en dagelijkse supermarktboodschappen. In bepaalde categorieën duikt de verkoop tegelijk naar beneden, zoals bij juwelen, meubelen en fotografie-apparatuur. 

Online compenseert verlies niet

Een bittere vaststelling voor retailers: de online verkoop compenseert het verkoopverlies in de fysieke winkels niet. In bijna alle categorieën is er, online en offline bij elkaar, een terugval in verkoop. Negatieve uitschieters zijn, niet verrassend, out of home entertainment, reizen, kleding en meubelen. Toch zijn er veel bedrijven die opportuniteiten gezien hebben in de crisis. Sommigen reageerden alert en hadden al een webshop of zetten er snel één op. Andere zochten hun toevlucht in online verkoopplatformen om hun producten aan de man te brengen. 30% van de verkoop op Bol.com is vandaag Belgisch, vroeger was dat 20 à 25%.

Belgen staat open voor e-commerce

Het is heel waarschijnlijk dat e-commerce ook na de crisis een stevige boost krijgt: 51% van de Belgen die voor het eerst online kochten in de voorbije weken zegt dat hij denkt ook na de crisis online te blijven kopen. De stijging is te zien in de meeste categorieën, zoals skincare, make up, personal care, snacks en babyproducten, maar niet in voeding (-1%). De Belgen staan er voor open, alleen moeten ze nog meer vertrouwen krijgen. Dat kan door de drempel zo laag mogelijk te maken en de stap naar e-commerce zo makkelijk mogelijk te maken.