Amper een half jaar na de opening van het nieuwe distributiecentrum voor sportschoenen van Nike in Ham, is beslist om een nieuw campus te bouwen. Het nieuwe gebouw, dat ernaast opgetrokken wordt, zal dienen voor de distributie van kleding. De snelle expansie is o.a. het gevolg van de groeiende ‘Direct-to-Consumer’-verkoop.
Het Europees distributiecentrum van Nike is sinds 1994 in Laakdal, langs het Albertkanaal, gevestigd. Amper een jaar later startte de bouw van een tweede magazijn. Het European Logistics Campus van de Amerikaanse groep van sportartikelen is sindsdien gestaag blijven groeien. Dat is zowel gericht op de leveringen aan de klein- en de groothandel – en eigen Nike-winkels - in 38 landen in Europa en het Nabije-Oosten, als op het verwerken van de e-commerce bestellingen.
In mei jl. werd nog op een aanpalende site in Ham een nieuw state-of-the art gebouw van 40.000 m² geopend voor de distributie van schoenen. Nu al heeft Nike beslist een zesde uitbreiding uit te voeren, meldt de lokale pers. NV De Scheepvaart, die de terreinen langs het Albertkanaal beheert, heeft de gronden aangekocht waarop het nieuwe gebouw wordt neergepoot. De bouwaanvragen zijn lopende en de bouw zou medio 2017 van start gaan. Het nieuwe DC, een investering van vermoedelijk ca. 400 miljoen euro, wordt in 2019 operationeel.
Hoeveel jobs er gecreëerd worden, is nog niet geweten. In het vijfde DC dat in mei openging, werken 600 mensen. In totaal telt het ELC van Nike nu 3.500 werknemers, waarvan 600 tijdelijke krachten.
Direct-to-Consumer
De investering past onder andere in de strategie van Nike om in 2020 een omzet van 16 miljard dollar te halen uit directe leveringen aan de consumenten, zowel via de e-commerce als via de eigen winkels.
Volgens Market Realist stijgen de ‘Direct-to-Consumer’ (DTC) verkopen van Nike veel sneller dan verwacht. In 2015 werd een DTC-omzet van 6,6 miljard dollar gehaald, wat 1,5 miljard meer was dan gepland. Tijdens de eerste jaarhelft van 2016 is de omzet gegroeid met nog eens 15% tot 3,7 miljard dollar en was DTC goed voor 24% van de omzet van de groep, tegen 22% in het eerste semester van 2015.
De groei is onder andere te danken aan de uitbouw van het netwerk van eigen winkels. Eind 2015 waren het er 931 wereldwijd, of 73 meer dan een jaar eerder. In die winkels promoot Nike vooral de premium producten.
Ook de e-commerce verkoop neemt een hoge vlucht. Vorig jaar groeide de online-omzet met 55% tot 1,2 miljard euro. Dat is echter nog steeds slechts 3,9% van de totale omzet. Wel vertegenwoordigt e-commerce nu ongeveer 19% van Nike’s DTC verkoop, tegen 16% in het eerste semester van 2015.