Marktplaatsen van niet-Europese oorsprong domineren hun Europese collega’s in de Europese cross-border online handel. Zij boeken een totale omzet van 33 miljard euro – waarvan 28 miljard voor Amazon alleen al – terwijl de Europese marktplaatsen aan amper 9 miljard euro komen. Deze laatste zullen naar verwachting in 2020 met 50% groeien tot 15 miljard.

Dat blijkt uit cijfers van de eerste editie van de ‘Top 20 Marketplaces Cross-Border Europe’, een jaarlijkse analyse van de beste Europese cross-border B2C-platforms. Die wordt gepubliceerd door het netwerk- en kennisplatform Cross-Border Commerce Europe.

Dat heeft uitgerekend dat de totale cross-border online B2C-handel (exclusief reizen) in 2018 een totale omzet vertegenwoordigde van 95 miljard euro. Daarvan werd 55% gegenereerd door Europese spelers (webwinkels en marktplaatsen) en 45% door niet-EU-retailers.

Kijkt men naar de totale cross-border omzet van de niet-Europese spelers (bijna 43 miljard euro), dan stelt men vast dat de marketplaces goed zijn voor bijna 80% van die totale omzet (33 miljard). Deze pure players - zoals Amazon, Wish, AliExpress, Etsy en eBay – hebben tevens een derde van de totale cross-border B2C e-commerce in handen. Meer nog: met zijn 28 miljard omzet heeft Amazon op zijn eentje maar liefst 30% van de totale cross-border handel in Europa.

Europese marktplaatsen vertegenwoordigen met hun totale cross-border omzet van 9 miljard slechts 10% van de totale Europe cross-border markt en amper 17% van de totale omzet van de Europese spelers (52,25 miljard euro).

Groei verwacht van de EU-marktplaatsen

Volgens Carine Moitier, oprichtster van CBCommerce.eu, zal het aandeel van de Europese marktplaatsen significant stijgen. “Naar verwachting zal hun omzet dit en volgend jaar groeien met meer dan 50% tot 15 miljard euro”, zegt zij. 

Die groei zal ondersteund worden door drie pijlers. “Vandaag wordt gemiddeld 50% van hun omzet wordt gegenereerd door verkopen van derden. Dit aandeel zal naar verwachting verder groeien”. Een tweede pijler is dat EU-marktplaatsen die vandaag eerder lokaal opereren, in toenemende mate buiten hun grenzen naar groeikansen zoeken. “Zo verwachten wij bijvoorbeeld dat bol.com op vrij korte termijn naar nieuwe geografische gebieden zal willen uitbreiden”, stelt ze. 

Daarnaast verwacht ze ook als derde factor de opkomst van nieuwe niche-marktplaatsen, die vandaag al zeer populair zijn in de VS of het VK. Dergelijke spelers zijn erg gespecialiseerd in bijvoorbeeld elektronica, muziekinstrumenten, woonaccessoires en dergelijke meer.

Zalando bovenaan

De Top 20 van de Europese cross-border marketplaces wordt aangevoerd door: 

  1. Zalando
  2. Fruugo
  3. Asos
  4. Farfetch 
  5. Carrefour

Deze rangschikking wordt hoofdzakelijk verkregen door vier parameters te wegen: cross-border omzet, SEO-indicatoren, aantal landen en percentage cross-border bezoeken. Kijkt men zuiver naar de cross-border omzet, dan bestaat de Top 5 uit Zalando (44% van de omzet van de EU-spelers), Asos (17%), Fnac (14%), Carrefour (10%) en Mobile (4%). Alle 15 andere hebben een omzet die kleiner is dan 3%. 

Cross-Border Commerce Europe, Top 20 Marketplaces Cross-Border Europe
©

Cross-Border Commerce Europe